2011-09-25

Söndagslek och lite hygien.

Idag var vi iväg till Anna och Tulo och tränade med dem, så dagens övningar inleddes och avslutades med en promenad. På vägen dit gick vi längs asfaltsvägen och på vägen hem gick vi i skogen. Han gick så fint dit medan jag på hemvägen utmanade mig/oss med att träna på att hitta stoppknappen hos Nadal medan jag gick bakom honom. Han envisades med att vända sig mot mig varje gång jag bad honom stanna. Men vi fick till åtminstone en någorlunda hyfsad halt innan vi var hemma.

Jag och Anna hade bestämt att titta på ett par dvd:er och utgå från dessa i vårt pass. Det var en dvd om "touch it" från backen och en om att skapa "projekt" med Mike, en Parelli-kille. En av de saker som jag tog med mig från filmerna och avsåg jobba med idag var att designera en "vilplats" på ridbanan. Dit gick jag med Nadal varje gång jag ville att han skulle få vila och chilla en stund. Så fort han tappade intresset för att vila och blev okoncentrerad alternativt ställde en fråga till mig så fortsatte vi leka en stund. Sen gick vi tillbaka och vilade en stund.

En annan sak jag jobbade med idag var att bryta ner sideways game i fler beståndsbitar och försöka få till de bitarna på ett bra sätt innan jag sedan försöker sätta ihop dem igen. Det gick bra, men jag hann inte idag sätta ihop alltihop, men det är ingen brådska.

Jag hann också med att träna lite porcupine. Idag lade jag ett rep runt ena bakbenet och försökte få honom att följa trycket från repet. Det är svårare med bakbenen än frambenen, säger Nadal. Men ett par gånger till, sen sitter det där som en smäck!

Jag hann också med att tvätta Nadals skap idag. Jag passade på då vi hade tillgång till rinnande varmvatten. Det var första gången och det var välbehövligt. Och Nadal var så himla duktig! Han småprotesterade lite, lite grann i början, men sen stod han still och gillade läget medan jag höll på och gojsa. Eftersom det var första gången jag försökte mig på något sådant så tog det rätt lång tid. Till slut avslutade jag utan att det egentligen var helt rent och klart, men vad sjutton, det var i alla fall bättre än innan. Och Nadal hade inte hunnit börja tappa tålamodet.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ursäkta en häst-okunnig..men tvättade du hans "skap"? Är det hans "mans-skap"
Haha det KAN det ju inte kallas! Eller?
Kram Nenne

erika sa...

hehe, jo-o då, så heter det.