2011-09-08

Nh-träning för tränare.

Idag har jag och Nadal varit på nh-träning för Åsa från Dalpraktiken. Vi höll till på en ridbana en bit hemifrån så vi fick ta transporten. Nadal lastade hur fint som helst, både dit och hem, och backade ut så lugnt och försiktigt så, även när vi var på nya marker. Väl framme så regnade det. Det spöregnade precis hela tiden och jag blev tvärkall och blöt (torra fötter och torrt huvud dock!) och jag blev så stel i fingrarna att jag knappt kunde röra dem, men det var bra ändå! Och Nadal verkade hålla värmen hela tiden. Mot slutet stod han och ångade. :)

Vi fick hjälp och tips med några av de svårigheter som vi upplevt på sista tiden. Nu ska jag bara försöka komma ihåg vad och hur jag ska göra för att det ska bli som det borde. Och så ska vi träna på porcupine!

Vi fick titta på och leka med en boll för första gången, alltså en sån där stor Parelli-boll (typ yoga-boll). Det var kul. Framförallt gillade jag att Nadal inte kunde bita tag i den hur han än försökte. Äntligen något han inte lyckas bita tag i!

Vi fick till en bra back och inkallning, en bra circle och till och med bra figure-8. Vi provade på traveling circle och vi backade över en bom och provade lite sideways både längs med och över bommar. Och så blev det en del squeeze över ett litet hinder, som jag försökte få Nadal att ta i trav, men han kände sig inte trygg med det ännu utan det blev att han bröt av till skritt precis före hindret varje gång. Men det var ok. Vi provade även på weave-mönster och Åsa testade Nadals tryckkänslighet för porcupine och det såg inte ut att vara något fel på den! Så det är bara till att lägga manken till, helt enkelt!

Kul har det varit och Nadal skötte sig så himla fint. Lugn och fin och responsive. Väldigt LBI.

Inga kommentarer: