2011-09-19

Spring i benen.

I två dagar nu har Nadal fått spring i benen när vi varit på ridbanan. Jag vet inte riktigt om det är rastlöshet - vi har ändå pysslat på där i fyra dagar i rad. Eller så kanske det är den nya silage-balen som de fått i hagen, den första för säsongen, så kanske han har lite extra energi och glädjefnatt? Eller så kanske det är lite tonårstrots och testa gränserna, nu när jag börjat säga ifrån när jag tycker att han är för "på". Fast jag måste erkänna att jag inte känner mig väldigt framgångsrik med detta trots allt. Det verkar på mig som att vad jag än gör så tror han ändå att det är ok att komma in tätt, så jag måste backa honom och flytta på honom och dona. Men det kanske bara tar lite tid innan det sätter sig. Jag hoppas det.

Hur som helst så blev det både skritt och trav över både bommar och presenning igår. När han lyckades få repet mellan frambenen så passade vi på att leka lite porcupine på så vis att jag tog tag i repet och indikerade att jag ville att han skulle komma mot mig. Det tog en liten stund den första och andra gången, sen fattade han grejen, verkade det som. När vi väl kom till att han skulle trava över bommarna så blev han alldeles till sig och började tjoa och tjimma. Eftersom han inte riktigt var sugen på att varva ner så gick vi till presenningen - en effektiv stoppkloss :). Han sansade sig och när han väl, i lugn och ro, travat över presenningen så tog vi en trav över bommarna också och när han fick till det i lugn och ro så avslutade vi för dagen.

Idag var planen att faktiskt inte göra något. Dock hade jag köpt en pall och tänkte att på vägen ut i hagen så skulle jag prova att hänga på Nadal från den. Man ska aldrig tro att man "bara ska" något med unghästar... Jag försökte få honom att stå still medan jag klev upp på pallen bredvid honom och lutade mig över honom. Det gick någorlunda ok från höger sida. Sen ville jag göra samma sak från vänster, men då tyckte han att det var väldigt onödigt att stå stilla. Nej, han fick en massa spring i benen. Jag började med att prova yoyo för att få lite ordning på honom, men när han väl kommit bak en bit så började han själv vända ut på en cirkel, och han gjorde det gång efter gång trots att jag försökte få honom att förstå att han bara skulle chilla där ute en stund. Så istället fick det bli circling - i galopp eftersom han ville att det skulle gå fort. Det blev lite av: jaha, vill du galoppera? Ja men gör det då - fort! Och byt varv och galoppera igen! Tills dess att han själv bad om att få lägga av. Så tog vi ett par varv åt båda hållen i skritt sedan också. Sen fick det vara bra för dagen.

Inga kommentarer: