2011-10-30

Circling game i slänt och touch it med zon 5.

Igår hann vi med både lite lek på ridbanan och en tur ut till en sandgrop. I sandgropen var planen att vi skulle leka lite circling i en slänt, helst i skritt. Bra back-träning, var tanken. Nadal fick upp energin och jagade runt i galopp och sprallade. Inte riktigt enligt planen så när han väl stannat och kommit in till mig, flåsandes, så gick vi iväg en bit till en annan liten backe där tanken var att vi skulle gå upp och ner några gånger. Eller helst skulle jag skicka honom upp och kalla ner honom. Gick bra första gången, sen kom en islandshäst galopperandes längs en raksträcka. Vet inte om det är asfalt där eller hårdpressat grus. Det lät i alla fall som ett helt kavalleri på flykt, tyckte Nadal, som inte förstod varför inte vi också flydde! Åt samma håll!

Det blev helt enkelt lite stojigt på utflykten, så när vi kom hem så tog vi en stund på ridbanan för att varva ner lite också. Lekte med yogabollen: touch it med zon 5. Nadal har nu själv börjat erbjuda sig att backa mot den och det är så roligt! Tyvärr verkar han också tro att det är meningen att han ska sparka på bollen med bakbenet och hur gulligt det än är så är det ju inte det jag är ute efter. Så nu blir det bara belöning när han står stilla med bakbenen mot bollen.

Han erbjöd sig också att backa upp mot bron och stod där med kotorna mot bron, utan att spänna sig eller kicka. Jättebra! Så han fick så klart belöning för det också, även om jag inte direkt bett om just den övningen. Sen började han backa mot mig också! Två gånger gjorde han det medan jag stod och pratade med Anna, så nog verkar han ha fattat att det lönar sig att flytta zon 5 mot olika saker! Han var helt enkelt väldigt sugen på att vi skulle hitta på saker och det är ju jättekul!

Idag gick vi tillbaka till sandgropen tillsammans med Anna och Tulo. Tanken var återigen att vi skulle skritta i slänten samt att vi skulle stå i lugn och ro och titta på medan Tulo fick galoppera. Detta för att Nadal ska få träna på att stå lugnt och stilla även fast andra är i farten. Han gör ju det utan problem hemma på ridbanan, men vi har inte tränat på det ute i naturen. Så, bra träning blev det!

När vi skulle skritta i slänten blev det tyvärr även denna gång galopp. Åtminstone fick vi idag in vänstervarv så det balanserade upp gårdagens högervarv. Rätt vad det var så fick Nadal repet ett varv runt ena frambenet och för att jag inte skulle skada honom så släppte jag repet helt. Han var för uppspelt för att jag skulle våga riskera något när repet hamnat så olyckligt. Jag tänkte att han nog ändå bara skulle springa till flocken, som stod en bit bort. En av hästarna från hagen hade också dykt upp med sin ryttare, så de stod i godan ro och tittade på. Men Nadal ville fortsätta springa (lite skraj för ett betongblock så jag tror det var det han flydde från) så han drog förbi dem. Jag gick sakta efter honom för att inte ytterligare jaga upp honom. När jag vek av i vinkel från honom så började han titta och beslöt sig för att komma tillbaka till mig.

På vägen hem passade vi på att leka friendly med det läskiga betongblocket. Får se vad han säger om det nästa gång!

Inga kommentarer: