2011-10-03

NH-kurs level 1 och andra grejer.

I fredags tog jag och Nadal en promenad på en för oss ny väg. Det var lite grovt grus även här och den tog slut alldeles för tidigt, men frånsett det så hade vi himla trevligt!

På lördagen sedan fick jag för mig att vi skulle lastningsträna eftersom vi skulle ut och fara på söndagen. Jag ville helt enkelt kolla att han skulle kliva på. Jag hade bland annat stoppat in ett hö-segel där inne så jag ville veta att det inte skulle bli ett bekymmer för honom eftersom vi skulle ha en tidig start söndag morgon. Självklart gick inte lastningen som jag ville när jag nu skulle kolla det. Han lyckades vända på sig och snurra ut ur transporten och sen var det nära nog hopplöst... På söndag morgon slutade det med att jag fick ringa en kompis som kom och hjälpte till så att vi kunde komma iväg i tid. Tack, Anna!!!

På söndagen var vi på NH-kurs för Erika Furberg och för att kunna vara med fick vi göra en utflykt på ca 1,5 timme. Bra träning för både mig och Nadal! Jag snurrade runt där i dalarna och försökte hitta rätt, och som tur var fick jag lite hjälp telefonledes så jag hittade dit. Vi höll på från 9 på morgonen till 16 på eftermiddagen (med åtminstone ca 1,5 timmes lunch) och vid det laget var jag rätt mör. Nadal stod och sov under den sista och avslutande genomgången för dagen - klok pålle! Han åt som en häst (!) i transporten, både under resa och lunch, så det är skönt att veta att han är så pass cool där bak att han kan koncentrera sig på mat.

På kursen fick vi träna på sideways, squeeze och circling game och Erika tipsade om några olika varianter på dessa som vi kunde göra och då blev ju sideways mycket roligare! Och de andra lekarna också! Circling upptäckte jag till exempel att man kan byta varv med hjälp av draw istället för yield hindend och det var ju mera effektivt. Fick även prova på att böja Nadal till avslappning i circling och göra yoyo i circling. Squeeze gjorde vi mellan två tunnor och sideways gjorde vi i trav längs ridhusväggen. Jag fick också hyfsa till mitt sänd, som inte var så effektivt som önskat. Jag och Nadal gjorde även friendly med zon 5 mot, i det här fallet, en "bro". Detta eftersom han är lite orolig inför saker som rör hans bakben först eller som han råkar backa upp mot.

Erika pratade också om att göra "tasks", med vilket jag förstod att hon menade samma som Mike menade med "projekt". Jag fick också lära mig att avsluta varje pass med en avslappnande övning, exempelvis böjning i circling.

Ett par saker jag upptäckt att jag kan bli bättre på är mer vila och mer friendly. Och att vänta på en fråga från Nadal.

Idag var planen att repetera lite från gårdagens övningar, så det gjorde vi. Har inga riktigt bra tunnor eller liknande att göra squeeze på samma sätt som igår, så det fick vara idag. Måste hitta på ett likartat alternativ till den övningen. Upptäckte att sändet var trasigt igen så vi upprepade det. När jag ville ha upp hans energi till trav i sideways så slog det över i galopp så vi gjorde lite circling med böjningar och yoyo. Sen gjorde vi lite friendly med zon 5 mot en presenning på backen. Vi kommer nog få repetera dessa övningar fem gånger till (åtminstone) innan de funkar som de ska. Men det är ok.

1 kommentar:

Blenda Elby sa...

Låter som det blev en jättebra kurs!