2011-10-08

Frukost hos Nadal.

När jag hämtade in Nadal i torsdags för lite hovverkning så tyckte jag att han var ovanligt mycket tuggad på av sina hästkamrater. För att med egna ögon få undersöka hur det står till i flocken och hur Nadal funkar i den så åkte jag idag ut till hagen för att bara sitta och hänga, titta på hur hästarna interagerade och äta frukost. Gulliga Anna hängde med och gjorde mig sällskap och vi satt där i höstsolen på en bänk. Hästarna kom och tittade på oss och undrade vad vi gjorde där, och Nadal undrade varför jag inte hämtade ut honom. Det var så himla trevligt att sitta där, titta på hästarna i lugn och ro och prata både hästeri och strunt med Anna, så tiden flög och innan jag visste ordet av hade fyra timmar gått!

Det vi tyckte oss se var väl inget ovanligt eller särskilt anmärkningsvärt, men Nadal är absolut lägst i rang - ingen nyhet. De andra hästarna flyttar på honom och han flyttar undan. När jag släppte tillbaka honom ut i hagen efter att han fått sin extra-mat så gick han inte raka vägen fram till höbalen, eller de andra hästarna som stod vid höbalen, utan han tog en liten omväg, stannade till en stund och "luktade på blommorna". Försiktigt närmade han sig flocken och testade om han fick komma fram. Han valde visst rätt häst att ställa sig bredvid, för han fick komma dit och äta. Sen var det lite fram och tillbaka med det där ett tag, men när jag gick för dagen så stod de allihop i lugn och ro och åt.

Slutsatsen blev att även om Nadal är ranglägst så är han inte helt utfryst eller någon total hackkyckling. Dessutom tyckte jag inte att han såg lika maläten ut idag som i torsdags. Kanhända lyckades jag hämta in honom just efter en bus-stund med kompisen i torsdags, så att han var lite "färsk-biten" eller nåt sånt...?

Angående verkningen på torsdag så var det så skönt att få ut Birgitta igen som fixade till hovarna så att jag sedan kan försöka hålla efter ett tag till. Hon tyckte, återigen, att han hade så fina hovar! Lite utflutet i trakterna (det visste jag), som hon fixade till, men fin kvalitet och i övrigt välskötta fötter :) Och jag passade på att ställa lite frågor som jag gått och samlat på mig om verkningen. Så nu är jag redo att ta nya tag med det där!

Inga kommentarer: