2011-10-31

NH-kurs level 1 för Erika Furberg igen och bilder från gårdagens backträning.

Idag har vi varit på NH-kurs för Erika Furberg igen. Den här gången blev det bara en halvdag, men oj vilken bra halvdag det var! För oss båda! Vi fick ett antal olika övningar som skulle förbereda oss inför uppsittning och inridning, så det var ju riktigt bra! Här följer minnesanteckningar, mest för min egen skull:


- flytta bakdel ifrån mig följt av flytta framdel mot mig för att sedan låta framdelsflytten övergå i ett sidbyte och om igen, allt med porcupine, avsluta med att låta honom gå fram (i circling eller rakt) = övningar att göra uppsuttet innan ridtur, men vi börjar träna detta redan nu från marken
- tänk backa, inte stanna
- backa med uppåtgående rörelse (inte sida-till-sida) i circling och annat (på distans)
- backa med uppåtgående rörelse med ledrepet som ett tygeltag (på nära håll)
- stanna (backa) på spåret utan att Nadal vänder in till mig, gör han ändå det så fortsätt backa och driv ut zon 1 tills han är på spåret igen utan att vara vänd mot mig
- sideways från circling, för att ha energi i rörelsen, tillbaka till circling eller rakt fram och sedan fortsätta
- extreme friendly (kaos) tills han står rakt och utan att försöka tugga på mig
- hoppa som om jag skulle hoppa upp på honom, med mantag och allt, tills han står rakt utan att försöka tugga på mig eller flytta på sig, denna övning ska så småningom övergå i

Erika berättade också hur jag ska tänka inför och göra sideways to me när det är dags att träna det. På nära håll och med sticken: bakdelen först med nosen vänd bort, sedan framdelen med rak häst. På längre distans kan jag göra det från circling nära ett staket. När han kommer till staketet så ska jag stoppa zon 1 så att zon 4 "faller in" så att det blir sideways to me. Här lite bilder från gårdagens utflykt:


Inga kommentarer: