2012-06-19

Lektion för Lina.

Idag blev det en promenad/ridtur till stallet i blåsten. Han var lite spänd i början över allt som blåste omkring, men coolade ner sig efter en stund så då satt jag upp och red sista halvan. Vi provade också att trava lite. Först var det Nadal som bjöd upp och jag provade att hålla traven en bit, i lätt sits och med kontroll på tyglarna. Jag bröt efter en "lagom" bit - inte för kort, inte för långt. Efter en stund så provade jag att bjuda upp till trav och när Nadal sa ja så höll vi även den traven, kontrollerat, en liten bit innan vi bröt av. Inga bus eller konster - kul!

Väl framme fick han chilla en stund och äta gräs medan vi väntade, sen var det dags för vår lektion för Lina från Dalpraktiken! Som vanligt hade jag en hel lista med saker med mig som jag ville ha hjälp med. Här är några av de sakerna:

* Extreme friendly till avslappning (on-line)
* Question-box
* Flytta för sidförande hjälp (sideways uppsuttet)

Vi började on-line och gjorde yoyo där jag fick leka med "marching back" (eller vad det nu var hon kallade det) - det var coolt! Det handlade helt enkelt om att få Nadal att marchera bakåt istället för att bara sega sig lite sådär lagom långsamt. Sen fick vi fixa till sändet i circling som var lite trasig och efter det gjorde vi friendly till avslappning i circling, följt av snakey bends (böjning av zon 3) till avslappning i circling. Tipset från Lina var att sedan kombinera ihop dessa och varva friendly med böjning i circling.

Sen fick jag sitta upp och göra follow the rail och corners. Nadal vill gärna titta ut från ridbanan när vi följer staketet, men det vill inte jag eftersom jag är rädd att han ska fastna i stolparna med tygeln då, så det fick vi ha några små diskussioner om. Sen gjorde vi clover leaf med question-box så nu vet jag hur man gör det mönstret och vad det går ut på - det kan vi leka mycket med! Helt enkelt att utse en plats på ridbanan där man återkommande gör något nytt eller byter något (gångart, varv). Vi gjorde också question-box med en åtta. Första gången jag försöker be Nadal gå i cirkel i freestyle, så det blev intressant. Jag ramlade tillbaka i ridskoleridning. Fick till en bra cirkel till slut i alla fall, med freestyle-ridning. Vi avslutade med sideways längs staketet och fick till några riktigt fina steg där det verkligen kändes som att han förstod vad som efterfrågades.

Efter lektionen fick Nadal pusta ut i sin box med lite mat och vatten (matte fick också mat och dryck) innan det var dags att rida tillbaka till sommarhagen. En lång kväll för både Nadal och mig och jag är så nöjd med honom!

Inga kommentarer: