2012-06-21

Repetition och lite nytt.

Igår och idag har vi repeterat on-line övningarna från tisdagens lektion med Lina. När vi skulle göra friendly i circling så tog Nadal det som att han skulle komma närmare i en close circle. Det är ju egentligen jättetrevligt att allt som behövs för att han ska komma närmare mig är en liten string över ryggen som lägger lite, lite tryck på andra sidan om honom i och med att jag drar tillbaka stringen. Men det är ju inte det jag vill att han ska göra. Jag vill ju att han ska fortsätta i cirkeln. Så för att försöka hjälpa honom att förstå skillnaden så fick vi träna på sideways to me. Första gången gjorde jag som jag gjort förut, med sticken över ryggen och bumpa honom på andra sidan. Sen klev jag bak något steg och började försöka med draw samtidigt som jag lade till stringen över till andra sidan med lite fart och energi. Först trodde han jag menade framåt, så dit fick vi stänga och då förstod han kvickt vad jag ville. Sen försökte vi oss på friendly i circling igen. Igår gick det bra, idag inte lika bra. Jag repeterade allt från gårdagen, men han ville ändå komma in. Vi fick till det hyfsat innan vi slutade, så det är något att fortsätta träna på tills han förstår bättre vad jag menar och han kan skilja på friendly i circling och sideways to me.

Vi gjorde också snakey bends och de går bra - inga konstigheter där, mer än den vanliga förbättringspotentialen. Men han förstår i alla fall vad jag vill ha och han verkar gilla det när han får till det också.

När vi lekt färdigt satte jag mig i min stol i hagen, tog fram en bok och började läsa. Nadal var så himla söt och gick runt och betade omkring mig först, sen ställde han sig helt nära och slumrade ståendes och blåste mig i ansiktet i  minst en halvtimme - tills de andra unghästarna kom och störde (eller ja, faktiskt en liten stund till trots att de kom). Trevligt att han gillar att hänga med mig! <3

Inga kommentarer: