2012-06-16

Ridtur till stallet.


Nadal har fått vila hela veckan, sedan vi var ute och red i söndags. Inte för att han egentligen behöver fem dagars vila efter en ridtur, utan för att jag varit bortrest, inte haft tid och vardag har kommit emellan. Samtidigt tänker jag att det nog inte är helt fel att han får tid att smälta intryck, komma över eventuell träningsvärk, osv i lugn och ro. Men idag var det så dags för en liten ridtur igen. Vi red hem till stallet för lite hovvård och sedan red vi hem igen. En inte helt kort sträcka, men inte heller väldigt lång. Genom ett litet samhälle, genom skog, över trafikerade vägar och under kraftledningar. Så idag har det varit nya intryck för Nadal. Vi provade att trava en skvätt - avsiktligt den här gången! När han insåg att jag inte tänkte stanna honom på en gång så blev han väldigt energisk och uppåt och började krumbukta sig. Och det var ju inte lika kul, tyckte jag, så då fick han skritta igen... 

På vägen till stallet red vi med Helena och Milo och hemåt red vi med Anna, Tulo och Bobson. Båda ridturerna följde samma mönster: fart och sprall i början för att sedan lugna ner sig och ta ett mer sansat och moget skritt-tempo. Han var inte nämnvärt påverkad i fötterna av att vara nyverkad, vilket ju är bra!

Nadal går gärna först, märker jag. Jag provade att lägga honom efter Milo och det gick också bra. Fast han har svårt för att hålla avståndet (eller är det jag som ska se till det... :-D ). I alla fall ända tills man verkligen håller avstånd, alltså på kanske 4-5 hästlängder eller mer, då kan han hålla sig där. Annars vill han gärna upp och nosa (eller var det bita...?) i rumpan på framförvarande häst. Dessutom rider han gärna om, om han får (och det drivet är ju positivt i en distanshäst!).

Det var mulet på vägen till stallet och regnade på vägen till hagen. Nadal hade rullat sig i rundkorallen medan han väntade på sin tur att verkas och hade därför fullt med sand i manen när vi red tillbaka till hagen. Jag tenderar att hålla i manen som ett "säkerhetssnöre", så jag fick en massa sand på händerna och därmed över hela mig. Det är inte så kul med regnväder... Därför bjuder jag på en bild från en betydligt soligare och slappare dag:


Inga kommentarer: