2010-12-30

Alla årets mål uppnådda!

Jag var bortrest över jul och efter det så har jag i princip bara varit ut till Nadal för att ge honom hans extra-mat och pyssla lite med honom vid hagen. Vi har även tagit minipromenader i omgivningarna runt omkring hagen. Egentligen borde jag ta lite längre turer med honom - det är så tydligt att han vill hitta på något. Så fort vi kommer utanför hagen så vill han bara spralla runt och om det inte var så djup snö överallt så skulle han nog galoppera några varv runt mig bara av pur glädje att få komma ut från hagen en stund. Det är såna här stunder som jag längtar tills dess att han är stor nog för att jag ska kunna ta en ridtur på honom så att vi ta oss ut och arbeta lite mer ordentligt.

Det jag faktiskt har gjort med Nadal den här veckan - förutom minipromenaderna, som mer handlar om lydnad än motion - är att jag häromdagen tog mig för att driva på honom, och därmed även de andra hästarna, lite i galopp i deras hage. Nadal tog, sin vana trogen, till stortraven istället för galoppen. I alla fall inledningsvis. När de andra hästarna (förutom 18-åringen som tog det mer sansat och fortsatte äta istället!) kom igång och började galoppera och bocka runt i hagen så följde Nadal med och tog ett par repor i galopp han också. De är så himla fina när de får lite sprutt! :)

För att summera och utvärdera året så börjar jag här med att beskriva mina mål och önskningar med år 2010:
1) Det huvudsakliga målet för året var att bli med häst. Hästen skulle vara en arab, han skulle vara valack och han skulle vara ett år gammal. Helst skulle han vara brun, eller eventuellt svettfux (fast det vet jag inte ens om det finns bland araber? Jag har sett det på en morgan-häst och det var fantastiskt vackert!), fast färgen var inte avgörande.
2) Jag ville även köpa hästen av en intresserad och engagerad uppfödare som skulle finnas kvar i bakgrunden för stöd och goda råd.
3) Sedan ville jag att hästen skulle få gå på lösdrift, dels för hästens utveckling både socialt och fysiskt och dels för min egen skull - att det skulle vara enkelt och att jag inte skulle behöva åka ut varje dag om jag inte ville/kunde.

Så här blev det:
1) Check! Ja, det blev en arabvalack, han var ett år gammal (nu ett och ett halvt - om två dagar är han två år gammal - häpp!), men han är inte i närheten av den färg jag trodde att jag ville ha. Istället är han den vackraste (fux-)skimmeln! (eh, påverkad after the fact, eller vad?)
2) Check! Karin är den bästa uppfödaren - alltid redo med svar på frågor samt stöd och uppmuntran! Sen är det ju även alldeles utmärkt att hon redan håller på med den gren som jag själv vill börja med tillsammans med Nadal, så jag hade inte kunnat välja en bättre uppfödare.
3) Check! Nadal går på lösdrift och detta är som sagt bra för hans sociala och fysiska utveckling, och Lena, som driver stallet med lösdriften, ställer upp varje gång jag inte kan åka ut till Nadal! Trots det så flyttar dock Nadal till en annan lösdrift om ca en vecka. I alla fall på prov fram till sommaren, sen får vi se. Men det är fortfarande en lösdrift!

Summa summarum: Jag uppnådde alla mina mål för året - fantastiskt!

Kom tillbaka imorgon så ska jag berätta om målen, och några av aktiviteterna, för 2011.

Inga kommentarer: