2010-12-04

Första gången i ett ridhus.

Idag har både Nadal och jag haft extra roligt! Vi fick följa med en av våra stallkompisar till den lokala riskolans ridhus. Stallkompisen skulle rida lektion och Nadal skulle få komma in i ett ridhus för första gången och träna på det. Det blev ju då även träning på att åka transport tillsammans med en annan häst, och det gick hur bra som helst! Han fick åka med en mycket transportvan dam, som han redan från början är lite småförtjust i, så jag tror nog att han passade på att lägga in stora stöten när de nu ändå stod där bredvid varandra helt själva en stund. :)

Väl vid ridhuset så lyckades Nadal krånga sig runt i transporten på vägen ut utan att jag hann ta tag i det och sätta stopp, så han kom tyvärr ut åt fel håll! Men han var lika nöjd för det och undrade vart vi hade hamnat. Stallkompisen hade redan dragit iväg till sin ridlektion och vi tog en lugn sväng upp till ridhuset. Fast så lugn tyckte nog inte Nadal att den var - det var en massa konstiga ljud överallt (de höll på att skicka upp hö på ett transportband till loftet ovanför stallet). Även om Nadal tyckte det var lite läskigt så höll han sig hyfsat i skinnet.

Väl inne i ridhuset så fortsatte han att vara lite på tårna en stund till - det var mängder med hästar och människor där! Efter en stund hittade han dock lugnet - och jag hittade en grupp nh-människor!!! Jätteroligt! Så nu har jag bokat in mig och Nadal på en nybörjarkurs i nh och vi ska även försöka åka till ridhuset lite nu och då och träna med den här gruppen. Till våren/sommaren kommer vi nog att gå kurs för Erika Furberg (var det så hon hette? tror det) som är väldigt duktig på Parelli. Det ska bli så roligt! Jag fick även låna tre Parelli dvd:er, en "carrot-stick" (tror jag han kallar dem) och så har jag köpt ett nytt ledrep. Hepp! Ibland går det undan!

Hemvägen gick lika smärtfritt som utresan, fast jag tror Nadal klev på transporten lite fortare och han kom ut på rätt sätt den här gången. Han fick komma in i stallet en kort stund och äta lite lucern innan jag tog ut honom i hagen. Han njöt verkligen av att vara hemma och frustade ljudligt flera gånger ner i maten. På vägen ut i hagen så var han väldigt upplivad, men utan att stoja så att jag behövde säga till honom. Jag tror att både Nadal och jag var väldigt nöjda med dagen och med hur Nadal skötte sig!

Inga kommentarer: