2011-11-15

Undemanding, dag 3.

Inledde dagens övningar med lite lastningsträning, eftersom transporten står uppställd på ridbanan så vi går förbi den på vägen till stallet. Jag hade inga ambitioner om att ta in honom i transporten om han inte själv erbjöd det, utan jobbade istället fram och tillbaka över lämmen och upp och ner från lämmen. Jag försökte även få honom att backa upp för lämmen, men det var han inte så sugen på. Förrän vi tog en paus och jag stod och pratade med H som red sin häst på ridbanan. Då passade Nadal på att erbjuda sig att backa upp för lämmen! Han är för söt! Han backade hela vägen upp för lämmen och stannade när han nästan hade rumpan inne i transporten. Så klart fick han en massa godis efter en sån uppvisning!

Efter lite extramat och pyssel i stallet så släppte jag ut honom i rundcorallen. Jag hämtade en pall till mig och gick in och satte mig med honom. Först trodde jag att dagen skulle bli som dag 1 eftersom han visade mig väldigt lite intresse och när han gjorde det så var det bara för att försöka tugga lite på mig. Och när han sedan gick iväg så ställde han sig på olika ställen längs corallen och tuggade på träet. Vid ett par tillfällen ställde jag mig upp och gick helt enkelt runt honom för att se om han skulle sluta bita. Jag ville ju inte kräva något av honom så jag låtsades helt enkelt att jag behövde sträcka lite på benen. Sen gick jag tillbaka och satte mig. Det funkade faktiskt.

Jag observerade idag att han stod på lite andra ställen i corallen. Om han under dag 1 och 2 stod mest vid grinden respektive staketet snett bakom mig, så stod han idag mer längs staket mitt emot mig. Vet inte hur jag ska förstå det eftersom den delen av staketet är längre ifrån där jag sitter. Jag sitter alltså inte helt centrerat. När han står vid staketet så står han dock alltid vänd utåt, med rumpan mer eller mindre (mest mer) mot mig.

När jag nästan tappat hoppet idag så började Nadal visa mer intresse för mig och började stanna vid mig under längre perioder. Han forsätter att testa och vill tugga på mig och även om det inte blev lika mycket "jumping jacks" idag så får jag fortsätta att vifta bort honom. Intressant var dock att han faktiskt provade ett par gånger att bara stå stilla vid mig (men sen var det som att det började klia i munnen på honom). Vid ett sådant tillfälle drog han en suck också. Sedan verkade han vilja att jag skulle massera hans mule. Han tryckte in mulen i min hand och började försöka gnaga tills jag tog tag i mulen på honom och knådade lite. Svårt att veta om det var bremseffekten som gjorde honom lugn eller om han bara gillar lite massage där. Är det någon skillnad? Det verkade ett tag som att han faktiskt ville att jag skulle massera honom och inte som att han bara testade mig eller så. Men sen slog det över igen till att bli mer testande. Intressant, hur som helst.

Inga kommentarer: