2011-11-18

Undemanding, dag 5.

Jag hämtade Nadal och släppte honom direkt i corallen idag, hämtade sen en pall till mig själv och satte mig. Idag var det mer action! Han stod med mig en liten stund, sen gick han iväg och undersökte corallen igen och hittade ett bra ställe att rulla sig på, tog en kort rullning av ena sidan och studsade sen upp och rusade emot mig. Jag reste mig upp för att inte vara så utsatt och han sprang förbi. Jag satte mig igen. Sen tog han ett antal varv runt corallen i galopp, med bocksprång, kickar och sprall. Han stannade till en liten stund och kom emot mig några gånger till. Jag reste på mig ett par gånger men behövde inte mana bort honom och sen kände jag att det var ok att sitta ner och fortsatte att sitta och följa hans äventyr runtomkring. Sen vände han och gjorde samma sak i andra varvet (bra att han belastar sig jämt :) ). Så det var helt enkelt mycket bus i honom och han höll på med detta i säkert 5-10 minuter.

Efter allt detta sprall så stannade han en stund ute vid staketet och tog det lugnt. Sen kom han in till mig och undrade varför jag bara satt där. Stod en stund men kunde sen inte hålla sig utan började försöka tugga på mig. Jag sa ifrån, möjligtvis lite tydligare än tidigare. Han gick iväg en stund och kom sen tillbaka igen och proceduren upprepades några gånger. Jag tror att han därefter gjorde de flesta av sina närmanden bakifrån. Kanske upplevde han minst tryck från mig där, även om jag verkligen försöker att inte lägga något tryck på honom alls (förutom att mota bort honom om det behövs). Till slut stod han bredvid mig och gäspade en hel serie med huvudet nere vid backen. Det känns som att vi kom till ett läge där Nadal blev försiktigare och inte så "tuggig", och när han väl fick lite "tugg-il" så kunde jag säga ifrån mjukare och ändå få avsedd effekt.

Även idag så avbröt jag vid ett tillfälle när Nadal hade gått ifrån mig och stod med rumpan till, men den här gången hade han inte stått i 10 minuter med rumpan åt mitt håll, utan kanske bara någon enstaka minut. Då hade vi hållit på i 35 minuter så jag tyckte det fick räcka så. Idag, när han blev så sprallig och rent av provokativ, så hann jag betvivla klokheten i att köra undemanding med Nadal. Tvivlet gick över när hans il väl gått över. Men vi får se. Jag ska i alla fall slutföra det jag påbörjat så får vi se om jag måste "reparera" något sen.

Inga kommentarer: