2012-01-15

Bronco!

Jag har ju som sagt äntligen köpt ordentliga stigläder till Nadals sadel, så idag satte jag på dem tillsammans med ett par slit-och-släng stigbyglar. Eftersom Nadal gillar att bita på saker, och en gång lyckats fastna i en stigbygel, så tippade jag att han skulle komma att fippla runt med stigbyglarna idag också. Så jag satte Tabasco på dem.

Vi gick ut i rundkorallen och jag drog ner stigbyglarna så att de fick hänga och slänga fritt. Vi har gjort detta ett par gånger tidigare, men då bara i skritt. I skritt är detta ingen sak för Nadal idag heller, men jag ville att han skulle trava och sedan galoppera. Han undersökte stigbyglarna på en gång då vi kom ut i korallen. Han började flema och kom fram till mig och såg allmänt bedrövad ut. Det skar i matte-hjärtat och jag började undra om jag tagit i för mycket. Efter en stund så vände han sig dock tillbaka till stigbyglarna och fortsatte fnula på dem. Alltså kan inte Tabasco ha varit helt hemskt. Så då fortsatte vi övningarna.

Nadal fick komma runt i korallen i skritt först. Traven blev kvickt till bockningar istället. Sen provade vi galopp och även det blev fort till bockningar. Ett tag såg det ut som att han glömt bort hur han skulle göra för att galoppera. Istället blev det korsgalopp och bockningsserier om vartannat. Inget jag skulle vilja sitta upp på, kan vi säga. Efter ett tag kom jag ihåg att jag hade kameran med mig och Anna var vänlig nog att filma. Så här är ett klipp i trav och här är ett klipp där vi försöker oss på galopp.

Kul var det i alla fall!

Inga kommentarer: