2012-01-07

Sadelprovning i Björklinge och första skritt-turen!

Idag har varit en kanondag! Vi har varit iväg och hälsat på Nadals uppfödare Karin på April April Araber i Björklinge. Anna följde med som jättetrevligt sällskap. Det blev lastningsträning och träning på att åka transport (fast han har verkligen inga problem med att vare sig åka eller vara i transporten, det är just lastningen som jag måste träna på).

Väl framme var det roligt att se när Nadal fick syn på Nazira, som är hans mamma. Det var så tydligt att han kände igen henne och när de väl fick hälsa så började han föltugga, lillponken. Vi tog lite foton av mor och son tillsammans (får komma i ett senare inlägg). Det var intressant att jämföra honom med hans mamma och vi fick även chans att jämföra honom med en ett år äldre moster. Släktskapet syns i båda fallen! Det var överlag bra att få kika på araber i lite olika åldrar igen för att få en bättre uppfattning om hur de musklas och utvecklas. Jag tror jag fått en bättre uppfattning om hur Nadal kommer utvecklas rent fysiskt.

Efter foto-sejouren så blev det sadelprovning galore! Hos Karin så finns det några sadlar att välja emellan så vi fick prova westernsadel, dressyrsadel och ett antal olika distanssadlar. Det var ganska tydligt vad som funkade bra och mindre bra. Och kanon för mig att få titta och känna hur olika sadlar kan sitta. Vi har också provat bett och kommit fram till att jag behöver ett större bett på Nadal nu. Karin var även vänlig nog att kika på den sadel jag har köpt för att vänja Nadal. Den var visst inte helt tokig så här i början i alla fall, så kanske jag kommer våga sitta i den framöver.

Apropå att sitta i sadel så har jag nu både suttit och faktiskt ridit på lillkillen idag! (Även foton på detta får komma i ett senare inlägg.) Efter lite uppmaning så provade jag att hänga i stigbygeln, och eftersom Nadal fortsatte att stå så fint så vågade jag också svinga över ett ben och sätta mig. Nadal fortsatte att stå fint och sen blev det en miniskrittvända på gårdsplan - häpp! Han lyssnade jättefint på förhållningarna och på ledande tygeltag. Superkul! Tack Karin, för att du pushade lite :) Det var ju som sagt ingen stor sak det där!

Inga kommentarer: