2012-01-20

Spring- och apport -lek.

När jag tog Nadal till hagen idag så ville jag busa lite med honom så när jag släppt honom lös började jag springa och fick med mig Nadal. Vi kutade en sväng i hagen och Nadal blev verkligen "energized"! Det var jättekul - han verkade lite smått förvånad: vill du göra sånt här!? Sen kom resten av flocken och undrade vad vi sprang omkring för så då blev det lite allmänt springande en kort stund, tills de andra förstod att det bara var jag och Nadal som lekte.

Eftersom Nadal är så "munnig" så har jag ju funderat lite på vad jag kan göra åt, eller av, det. Tidigare i veckan visade Nadal intresse för en bit stelfrusen slang som ligger i hagen. Jag uppmuntrade då det intresset och försökte få honom att lyfta upp slangen. Han förstod inte riktigt vad jag ville, mer än att jag ville att han skulle göra något med slangen. När jag idag avbröt springleken visade han lite intresse för en lång kvist som låg på backen. Jag uppmuntrade honom, lyfte upp kvisten och fick honom att ta den i munnen. Sen fick han godis. Vi fortsatte att leka med pinnen och idag gick det riktigt bra! Vi avslutade när Nadal gick från att stå bredvid mig, gå fram till kvisten när jag pekade på den (den låg ett par meter framför oss), lyfta upp den, vända sig till mig och gå några steg åt mitt håll med kvisten kvar i munnen! Massor med beröm och godis!

Det var så himla kul, för jag kunde verkligen märka under tiden vi lekte att han försökte förstå och han försökte göra rätt och han ville verkligen! Det märktes till exempel när hans kompis Niño kom fram och ville busa med Nadal så kampade de två en stund, sen kom han tillbaka till mig med stora frågetecken i ögonen - ska vi fortsätta!? Det var strax efter det som han gjorde hela proceduren med att gå fram till kvisten, plocka upp den och komma med den. Riktigt roligt! =D

Inga kommentarer: