2012-01-02

Utvärdering av 2011

Jaha, då har ett helt år gått och det är dags att titta tillbaka på målen för året för att se hur det gått. Så här tänkte jag för ett år sedan om 2011 och så här gick det:

Mål:
* Tömkörning av Nadal Det har vi nosat på, men inte egentligen arbetat på
* Sadelinvänjning (våren 2011) Gick smärtfritt och är något vi fortsatt med lite nu och då under hela året följt av inridning (höst/vinter 2011) Eftersom jag tyckt att Nadal varit i färd med att växa och varit överbyggd så har jag inte skyndat på med detta, men påbörjade proceduren på allvar i december, så det är mer eller mindre enligt schema.
* Gå minst ett par NH-kurser Check! Det har blivit 3 clinics, 1 privat träning och en hel massa träningar tillsammans med en NH-intresserad kompis - mycket värdefullt.
* Löshoppning, minst 3 gånger. Check! Varav två gånger på egen hand
* Nadal ska lära sig att jogga bredvid mig. Check! Han förstår signalerna, men vi behöver träna mer på att han ska anpassa sitt tempo till mitt tempo. Och jag behöver träna upp flåset!
* Jag ska lära mig att backa med släp! Check!

Aktiviteter:
* NH-kurs på fältis (januari) Det har som sagt blivit fler än en.
* Delta som åskådare på distanstävling (social träning och miljöträning) Det här har vi faktiskt tyvärr inte gjort. Kanske får försöka göra det under 2012 istället.
* Klätterträna på Kungsberget (mest för att jag är nyfiken på omgivningarna där!) Har inte heller tagit oss för att göra detta.
* Utställning av Nadal (mest för den sociala träningen och miljöträningen men också för att jag är nyfiken på vad han kommer få för omdömen) Har vi inte heller gjort.

Utöver ovanstående så ska vi även träna på "the seven games" och hitta på några fler aktiviteter för miljö- och toleransträning. Check!

Summa summarum så har målen uppfyllts bättre än vad jag lyckats genomföra de planerade aktiviteterna. Jag kan också konstatera att jag snöat in allt mer på NH som jag tycker är riktigt roligt. Mer specifikt så är det PNH (Parelli Natural Horsemanship) och det är på detta som jag lagt det mesta av energin.

Imorgon tänkte jag formulera några mål för 2012!

Inga kommentarer: