2012-05-06

Clinic igen.

I helgen var vi iväg på kurs för Erika F. igen. Den här gången på Lassols gård i Stora Skedvi. Vi åkte dagen innan så Nadal fick sova inne på box. Så himla mysigt att gå ut och säga godmorgon innan frukosten sen! Väl i ridhuset sedan så var Nadal minst sagt full av energi och helst av allt hade jag nog velat släppa honom lös så att han fick rejsa av sig lite. Istället fick vi göra av med lite energi och attackera alla leksakerna on-line, och det var ju kul det också! När han fått göra det en stund så kunde han sedan koncentrera sig mer på att lära sig något :)

Saker vi gjorde och sådant jag lärde mig. I alla fall det jag just nu kommer ihåg av allt!:

* Stick-to-me med vändning för axeln (förberedelse för liberty circling)
* Flytta fram- respektive bakdel från olika zoner med driving
* Flytta fram- respektive bakdel med hjälp av porcupine i zon 1, with as little as possible
* Öppna och sluta on-line (fick till några riktigt fina steg i varje!) - här fick jag en riktig ögonöppnare om att "claima min space": don't get in my bubble!
* Extreme friendly när något är läskigt och Nadal blir stimmig
* Figure-8. För att göra den bättre: få Nadal att förstå att det är konerna som är "grejen" så att han söker dessa. Använd sedan min energi för att flytta honom runt och förbi dessa
* Disengage HQ i circling. För att förbättra stoppet: wiggle up'n'down, inte åt sidorna
* Lek med presenning över ryggen. För att undvika att Nadal blir introvert: gå med när han "flyter iväg"
* Flytta framåt och bakåt för porcupine med hjälp av rep runt benen
* Squeeze över hinder i stick-to-me - jag får akta mig för att hamna före, blir som en stoppkloss då och Nadal glider ut
* Lastning - Erika visade hur jag behöver förbättra mitt sänd (provade det idag - gick super, en helt annan attityd och känsla hos både Nadal och mig - så himla glad!)

Kom ihåg:
Claim my space, own everything, be assertive to be fair!
Bend zone 3 to release tension.
Extreme friendly should mean stand still and calm down.

Ledsen för all engelska/svengelska...

Inga kommentarer: