2012-05-26

Nadal - en badanka?

Idag har varit en riktigt bra dag! Började med att hänga med Anna och hästarna i hagen. Satt upp på Nadal en stund och provade att klänga runt och klia runt och bara hänga med när han gick och betade. Sen åt vi lunch i hagen innan vi tog med våra hästar på tur. Vi hade fått nys om ett ställe där man kan bada hästarna, så dit skulle vi. Jag sadlade Nadal och när vi kommit in i skogen tyckte jag att jag kunde sitta upp. Det blev en del sitta upp/sitta av eftersom jag försökte vara klok och dels inte vara uppsutten i situationer som jag var osäker på hur de skulle avlöpa och dels inte sitta upp för länge överhuvudtaget. Han var inte lika cool som igår (inte heller lika varmt idag som igår, om det nu spelar in?) men inget dramatiskt, mest bara att han hellre ville trava än skritta, men det tycker jag fortfarande inte att vi behöver göra. Istället fick vi träna på trav-skritt övergångar och stopp, så det var ju inte heller helt fel. Stora stenbumlingar var visst läskiga idag och det var bäst att hålla ett ordentligt vakande öga på dem medan man gick förbi.

Väl vid badplatsen så plumsade Annas pållar i först och visade Nadal hur det skulle gå till: stå så här och plaska så här med frambenen. Nadal såg lite skeptisk ut. Sen fick jag låna Tulo och tog Nadal som handhäst ut i vattnet. Han var fortfarande skeptisk och stannade på strandkanten. Men efter en stund började han leka med vattnet med mulen och sen var båda framfötterna i och till sist hade han gått i med alla fyra och stod och fnulade rund med vattnet. När han valde att gå upp ur vattnet så fick Anna tillbaka Tulo och vi fortsatte vår promenad. När vi sedan kom tillbaka till badplatsen igen så gick Nadal, efter lite övervägande, ner i vattnet utan att jag behövde följa med. Den här gången gav han sig verkligen hän och plaskade runt så där som Tulo visat att man skulle göra. Det gick att se på Nadal att doppet inte var långt borta och till slut tog han mod till sig och lade sig på ena sidan innan han fort studsade upp igen (måste varit kallt :) ). Min lillgubbe har badat för första gången! Och kul tyckte han att det var! Tur vi har syntetsadel :)

Filmsnutt:  http://www.youtube.com/watch?v=Dro_i8aqG9I&feature=youtu.be

På hemvägen sedan började det klia så under sadeln att Nadal inte riktigt visste vad han skulle ta sig till. Det räckte inte med att jag försökte klia åt honom, utan han fick för sig att ta något bocksprång. Jag fick göra en panikinbromsning, hoppa av och sedan hjälpa honom att klia. Jag lossade sadeln och tyckte det kunde räcka med ridning. Istället promenerade vi resten av vägen hem. Väl hemma hängde vi med hästarna i hagen och sen satt jag upp en stund utan sadel och bara hängde. Redde ut manen på honom och kliade. Han slumrade nog till lite.

Inga kommentarer: