2012-05-30

Mer ridning.

I söndags och idag red vi en slinga lite närmare hem. Han är verkligen duktig, lill-killen! I söndags var det en del trav i honom, men han bröt av när jag bad om det. Och det kan jämföras med idag då han faktiskt inte fattade trav alls! Vi red samma slinga både söndag och idag (samma som i fredags), men vi har gått lite längre varje gång. Idag var det lite läskigheter längs vägen, bland annat en skoter övertäckt med något svart överdrag. Det var en hästätande skoter. Och det var en stor och platt sandgrop eller nåt i en trädgård vi gick förbi, och där fanns det visst hästätande drakar som vi inte såg! Med lite tålamod och några lugnande ord (och lite gräs) så tog vi oss förbi båda ställena lugnt och sansat - observera: uppsuttet. Modiga killen!

Jag har inte särskilt svårt att vara fokuserad på ridningen när jag rider, men med Nadal så måste jag säga att jag verkligen anstränger mig för att vara superfokuserad när vi rider. Och det är verkligen förvånansvärt ansträngande att vara så fokuserad hela tiden! Jag försöker tänka på att vara närvarande med Nadal hela tiden, känna in honom under mig, hålla tempot i kroppen, tänka framåt, vara avslappnad och beredd på det oförutsedda hela tiden. Sen passar jag på emellanåt att träna på att stoppa, vända på framdelen och vända på bakdelen. Vi har även backat ett par gånger för att kolla om det sitter. Detta med att träna på stoppet och allt det där behöver vi göra mer. Eftersom det är svårt att få igång honom (hagen drar) så blir jag så glad när han väl skrittar på utan uppmaning att jag antingen inte riktigt har hjärta att be honom stanna eller så glömmer jag bort det. Nåt att träna på för mig, alltså. Men idag använde jag faktiskt bend to a stop och hindquarter-yield för att testa om det går att få honom att hurry up and relax, alltså inte bara som träning utan när han faktiskt blev lite spänd. Och det tycker jag faktiskt funkade! Helnöjd med både söndag och idag!

I måndags blev det on-line promenad på en slinga som går bakom ett köpcentrum, förbi korna och över två broar. Han blev lite uppjagad när vi gick förbi två hästekipage som höll på och travade/galopperade över en äng som vi passerade och korna spanar han lite extra på, men broarna tar han coolt. Jag provade att skicka honom lite före mig över ena bron och det gick bra (kan bli bättre, men det var första gången).

I tisdags blev det bara lite pyssel i hagen och när jag åkte därifrån stod Nadal vid grinden och undrade varför jag inte tog ut honom på något äventyr (eller åtminstone tog ut honom för att ge honom lite pellets!).

Inga kommentarer: