2012-05-10

Lek i vårregnet.

Igår blev det lite alla möjliga lekar on-line med sadel på. Hade en tanke om att sitta upp, men det var innan Nadal började leka rodeo-häst. Vet inte riktigt vad det var - om det var vädret (det regnade) eller det stundande betessläppet (på måndag) eller vad, men något flög då i honom! Kan säga att jag var glad att jag inte sadlat på honom och direkt satt upp för det hade inte slutat som jag skulle önska :)    Jag provade ett par olika sätt att hantera hans utspel:

1. Interrupt pattern
2. Inget motstånd

Jag kan tycka att båda varianterna var både effektiva och ineffektiva men på olika sätt och av olika anledningar. Interrupt pattern gjorde jag först, genom att klonka zon 1. Visst, det avbröt mönstret men sen fortsatte han på samma sätt igen. Jag kände mig vare sig effektiv eller som en särskilt god partner och Nadal fick bara veta att han gjorde fel.

Med inget motstånd så tyckte i alla fall jag personligen att det kändes bättre för han fick ge uttryck för sina känslor medan jag väntade ut honom (det finns bara X antal bocksprång i en serie...) för att sedan insistera på det jag ville ha (vilket var en enkel circling, i framåtgående rörelse snarare än uppåtgående dito). Det tog sin tid, men jag fick känna mig som en partner, Nadal behövde inte känna att han gjorde fel och jag är säker på att han hade ledsnat efter en stund. Så jag tror alltså att det, med lite tålamod, var en effektiv metod.

Nu var det så att han lyckades få repet mellan frambenen ett par gånger och jag blev orolig att han skulle snurra in sig fullständigt när han skuttade runt som han gjorde, så vid ett tillfälle när repet lade sig mellan frambenen så gjorde jag interrupt pattern med en extreme porcupine som i princip innebar att jag sa visst, skutta runt du, men ge mig ditt framben för det är MITT! Sen var det faktiskt färdigbusat. How interesting!

Sen kunde vi fortsätta leka och då blev det circling, figure-8, change of direction, disengage HQ, yoyo, squeeze över tunnor och över cavaletti, stick-to-me, lite sideways, porcupine i zon 1 och vi avslutade med extreme friendly. Extreme friendly ska vi göra oftare så att det får sätta sig hos Nadal att när saker blir läskiga så ska han skynda sig att stanna och lugna ner sig. Jag fick träna mig på att "claima min space", äga allt och att vara assertive to be fair.

Inga kommentarer: