2012-07-07

Ridturer med nya utmaningar.

Detta blir ett väldigt långt inlägg, eftersom jag varit dålig på att skriva den senaste veckan. Vi har fortsatt att rida och känna på hur det känns och fungerar. Förra torsdagen tog vi en ridtur i arla morgonstund, förbi en bondgård. Det var en fläkt på som lät som sjutton, men den var inte det läskiga, tyckte Nadal, utan det var de vita plastremsorna som bonden satt fast på taggtrådsstängslet på ingången till ena kohagen. Den ville han inte gärna gå förbi, så vi fick ha en liten diskussion där en stund. Till slut tyckte han att det var jobbigare att ta diskussionen än att försöka gå framåt, så vi tog oss förbi "monstret". Duktiga killen!

Sen gick vi en liten bit längs en väg med stenkross, som inte var så rolig för Nadal, men den tog oss till en fin vägsnutt (utan stenkross) där vi kunde prova på att trava: en raksträcka med åkrar på båda sidorna. Han travade så gärna, så! Lite fort blev det dock, men det är inte så konstigt att han har svårt att balansera upp oss - vi har ju inte travat nämnvärt mycket ännu. Sen red vi över en trafikerad väg, genom ett villaområde och till Salabanan. Salabanan har vi både ridit och gått förut men ändå var det något som skrämde honom där på ett ställe, så till den grad att han tvärvände och tänkte dra därifrån! Jag provade rida förbi igen - samma sak. Så jag satt av och ledde honom förbi. Kunde inte se vad som var så läskigt då, men såg häromdagen att det måste varit ett par lerhögar vid infarten till en gård som var nya och tydligen åt hästar till frukost :) Sedan var vi hemma och de sista meterna av ridturen var händelselösa. Vi var ute i ca 1 timme, uppsuttet i ca 3,5 km (30 minuter).

Det vara roligt och bra att vi fick några utmaningar längs vägen, så att jag får lära mig hur han reagerar och hur jag själv reagerar samt att vi båda får lära oss hantera situationerna som dyker upp.

Igår tänkte jag mig att vi skulle rida/gå runt flygplatsen, men vi fick vända eftersom vägunderlaget inte var så roligt för Nadal. Han har blivit lite känslig av att gå i den fantastiska hagen, vars enda minus väl är att den är så mjuk att den inte erbjuder hästarna något att stöta och nöta sina hovar mot. Nåja, det blir väl till att skaffa boots snart. Men fram tills dess så blir det till att välja rätt väg. Vi var ute i ca 1,5 timmar igår, varav ca 3,5 km (30 minuter) var uppsuttet.

Idag tog vi vägen förbi Fältis och runt på deras spår i skogen. På vägen dit var vi dock först tvungna att gå förbi en flock kossor! Kanonbra utmaning! Tyvärr, eller tur nog (?), så var det även ett par där som var ute och gick med sin hund, så kossorna kom fram till dem och var nyfikna. Nadal tyckte det hela var superläskigt! Jag försökte rida förbi, men han var så ängslig så jag tyckte vi skulle stanna där en stund, så jag satt av och vi gick förbi så att hundägarna skulle få komma förbi i sin tur. När hundägarna försvunnit vidare så stannade vi kvar och hängde med korna en bra stund. Vi gick förbi ett antal gånger, fram och tillbaka (kossorna stod precis vid staketet och stirrade på oss - kanonbra!).

Till slut stannade vi på ett ställe och bara stod där. Nadal fick massor med godis och till slut vågade han till och med ta ett par steg MOT korna. De hade tappat intresset vid det laget och börjat gå därifrån. En kossa (tjur/oxe?) stod kvar och tittade intresserat. När även den vände och gick så satt jag upp och så red vi förbi och vidare. Över broar, förbi läskigheter, till spåret i skogen där vi mötte ett ryttarekipage, förbi de hinder som de satt upp längs spåret (kändes som att Nadal nog gärna hade provat att hoppa om han fick!) och sedan samma väg tillbaka hem igen. Vi travade en del och jag satte fokus på fattningarna och avsaktningarna. Det ska visst vara fattningarna som stärker (eller är det bara galoppen?). Hur som helst så var det bra lydnadsträning. Han vill gärna öka traven och det känns som att han faller framåt mer än rider framåt. En balansfråga, antar jag, så det är något att träna på. Vi var ute i minst två timmar, varav effektiv ridtid var ca 1 timme eller ca 6,5 - 7 km.

Inga kommentarer: