2012-07-18

Backa något steg.

Frukost i hagen på morgonen och en promenad på kvällen - härlig dag! Anna följde med på promenaden som tog ca en timme. Vi gick golfrundan precis som sist och Nadal var hyfsat cool, även om det fortfarande finns saker längs den rundan som han reagerar lite mer på. Anna gav lite pointers på hur jag kan tänka och göra för att försöka "diffuse the tension". Så himla bra med ett par extra ögon som kan titta på det jag gör och erbjuda lite tankar omkring det. Jag vet ju att jag har en eller annan olat från ridskolan men jag har ändå svårt att ändra på dem, så när någon kan berätta hur det jag gör ser ut och sedan komma med konkreta tips och idéer på vad jag behöver göra annorlunda och hur så är det så mycket värt! Min sammanfattning: spegla det Nadal gör, alltså "se" det han ser, med samma energinivå som han men utan oron, för att sedan slappna av och fortsätta framåt. Det jag brukar göra är att ignorera det "läskiga" och istället fokusera framåt. Medan min tanke med detta hela tiden varit att han ska ta intryck av mig så verkar det som att Nadal istället uppfattar det som att jag helt enkelt missat det han sett och att han behöver hålla kollen.

Sen slog det mig också att jag kanske blivit lite för direct line sedan jag börjat rida Nadal och det gått så bra. Detta har inneburit att snarare än att tänka att varje promenad är en miljöträning och att det är hela poängen och målet, så har poängen (omedvetet) blivit mer att bygga upp Nadals fysik och målet har varit att ta sig från punkt A till punkt B. Som om den fysiska träningen inte kommer med på köpet även om promenaden/ridturen i sig får vara poängen. Kanske kan detta också vara en av orsakerna till att jag upplevt Nadal som så okaraktäristiskt spänd den senaste tiden. Så nu hejdar jag mig lite och backar något steg. Tror det blir bra, jag.

Inga kommentarer: