2012-07-17

En spänd ridtur.

Idag tog vi en ridtur till fältis och runt deras slinga. Turen blev dryga 7 km (varav ca 3-4 km var uppsuttet) som vi tog på ca 1,5 timmar, ingen brådska (bilden här bredvid är från i lördags då vi var och lekte hemma på ridbanan). Vi inledde med att vara ganska spända båda två. Därför ville jag promenera med honom tills vi båda taggat ner lite. Jag satt upp efter att vi gått  över den första bron (av två) och förbi korna, skrittade en bit och satt sedan av och promenerade en bit till, tills jag kände att jag kunde slappna av. Det blev när vi kom fram till slingan på fältis. Därifrån satt jag upp igen.

Inledningsvis var vi båda lite spända. Till slut stannade jag upp oss och tog några varv hind-quarter och fore-quarter yield åt båda hållen för att försöka böja honom till att bli lite lugnare. Jag blev i alla fall lugnare av det och när vi skrittade vidare kunde jag känna att även Nadal lugnade sig något. Vi tog några travfattningar och avsaktningar, helt odramatiskt. Jag var lite spänd på vad som skulle komma (med tanke på förra tisdagens övningar) så jag var noga med att be om trav när han var avspänd samt att be honom lugna traven när den började rinna iväg. Vi tog även endast korta travsträckor och sedan saktade vi av till skritt, ibland även stop (med belöning/godis). Efter några gånger med detta så kände jag hur vi båda två blev lugnare.

När vi kom tillbaka till korna, på vägen hem, så var planen att rida förbi dem. Hela ko-flocken var på väg bortåt, så det verkade gå bra. Tills en av korna beslöt sig för att gå emot oss, då ville Nadal sticka. Det fick bli one-rein-stop, som i alla fall stoppade hans vänstra sida - den högra fortsatte springa en stund till. Efter två omgångar med detta tyckte jag det var dags att sitta av, så sagt och gjort. Vi stod där och tittade på kon tillsammans, tills den ledsnade och gick vidare. Då följde vi efter den en bit och sen stod vi och hängde en bra stund och bara spanade ut mot korna tills Nadal var lugn igen. Sen fortsatte vi hem. Och äntligen kändes det som att Nadal var tillbaka i sin "normala" form, alltså lugn, cool och tillitsfull. Sååå skönt! Jag hoppas att det betyder att hans "sprätt-vecka" är över. Får se om lugnet sitter kvar imorgon, i så fall skyller jag allt "sprätteri" på vädret som varit! :)

Inga kommentarer: