2012-07-31

Fantastisk draw och lite släktforskning

Jag följde min plan för gårdagen och gjorde tre övningar: "navelskådningen", draw för stick och string samt flytta bakbenen för porcupine med rep runt ena bakbenet. Det var väldigt mycket mygg, knott och broms, så det var inte helt enkelt och vi höll det kort. "Navelskådningen" var magisk. Han hade lite svårt att stanna där, men vilket draw jag fick! Jag gjorde draw med stick och string och körde med principen att vara effektiv när jag inte fick en omedelbar och energisk respons, med ett löfte om att vara mjukare. Och vilken show - han kom in på en gång och med gott om energi! Så då lät jag det vara och gick vidare till porcupine på bakbenet, som var svårare att förstå. Han tenderade att komma in med zon 1 när jag bad om zon 4 (drawet satt i, gull-unge!). När han närmade sig det jag frågade om så avslutade jag. Och med vilket draw - fantastisk känsla!

När jag såg att Nazira (Nadals mor) gjort sin första clear round så fann jag mig nyfiken på vad Bayard (fadern) presterat. Det var inte helt lätt att hitta någon hemsida med information om det, men det jag hittade var följande, först från Nadals uppfödares hemsida, som berättar att "Bayard har tävlat bl.a. L:A hoppning och MSV dressyr med placeringar. Han har en hel del hel och halvsyskon med meriter inom dressyr, hoppning, distans och galopp." Fler detaljer än så har jag inte lyckats hitta om hans tävlingsprestationer, men här är en sida som listar Bayards avkommor, alltså Nadals syskon. Där finns även ett litet foto på Bayard.

Jag hittade också information om att Bayard är 98,83 % Crabbet och Nazira 39,74 %, vilket betyder att Nadal är 69,28 % Crabbet (läs mer om Crabbet här). Crabbet är en avelslinje från Storbritannien. Nadal passar väl in i typbeskrivningen av Crabbet som anger att hästarna inte sällan är fux (Nadal är född fux) med vit bläs och vita ben (Nadal har en vit strumpa). Hästarna i den här avelslinjen anses vara en bra ridhästmodell som ofta är högrest och väl byggd för att prestera, kanske framförallt inom distans. Vi har alltså lite att leva upp till :)

Inga kommentarer: