2012-07-23

Vårt första Barelli Games

Jag och Nadal har begått tävlingsdebut! I fredags bar det av till Väddö för en helg av lekar i form av Barelli Games med och till häst, arrangerat av Dalpraktikens Åsa, Sigge och Lina hos Ann-Kristin och Håkan på Stridsby gård. Jag och Nadal åkte ner tillsammans med Anna och Tulo samt Lotta, Moa och Spira, samt ett antal ytterligare PNH-nördar/entusiaster från olika delar av landet som jag lärde känna över helgen. Barelli Games är en årligt återkommande tävling i tre (eller fyra) olika grenar: on-line, liberty och freestyle (samt bästa maskeradkostym). I år var första gången jag och Nadal var med och det var en superhärlig upplevelse på alla sätt!

Vi åkte tidigt på morgonen och anlände därför relativt tidigt (före lunch). Hästarna fick komma ut, sträcka på benen ner till deras hage för helgen och bo in sig i den, medan vi packade upp och åt lunch och hälsade på folk. På eftermiddagen tog vi med hästarna till ridbanan och lekte. Bland annat fanns där en stooor, röd boll. Vi har ju lekt med boll förut, men den vi har är 70 cm i diameter. Den vi fick leka med i fredags var 120 cm. Det tyckte Nadal var otroligt roligt! Han jagade den där bollen runt ridbanan och försökte döda den genom att lägga sig på den, försöka hoppa upp på den, kicka den, osv. Hörde sedan att det även finns bollar som är 150 cm, alltså nästan lika höga som Nadal! Vi behöver köpa en större boll!

På lördagen var det tävlingsdags. Vi hade fem minuter på oss att genomföra ett antal uppgifter (man gör så många man hinner och i vilken ordning man vill), först on-line och sedan i liberty. Uppgifterna bestod av: circling i fyra eller åtta varv, gå på presenning + dra den över hästen, squeeze över två olika hinder, sideways fram och tillbaka över hinder, weave från ett nära eller långt avstånd, back mellan tunnor från ett nära eller långt avstånd (med hästföraren sittandes på en stol), samt få upp hästen på en piedestal med framfötterna eller alla fyra fötterna. Varje uppgift kunde ge 10 + 20 poäng, beroende på vilken svårighetsgrad man gjorde och om man gjorde båda svårighetsgraderna.

Jag minns att vi i on-line tog 10 poäng på piedestalen (framfötterna på i 7 sekunder), 10 poäng på squeeze över kavaletti-bom, samt 10 poäng på back mellan och förbi två tunnor. Om vi tog några fler poäng så kommer jag inte ihåg det. I libertyn tog vi poäng på piedestalen samt på back mellan tunnor. På något vis lyckades vi skrapa ihop 70 poäng under lördagen, så jag har glömt något.

På söndagen var det freestyle, vilket betyder ridning utan tyglar och istället endast ett rep runt halsen samt en liten kvist för att försöka guida hästen. Även här hade vi fem minuter på oss för ett antal uppgifter. Här fanns ett weave-mönster, en piedestal, ett hopp-hinder, en circling-övning, en hind-quarter samt fore-quarter turn-övning samt stå på hästen-övning. Till att börja med så har jag aldrig försökt rida och styra Nadal med bara ett rep runt halsen, så han var minst sagt lite förvirrad när vi kom in på ridbanan. Han var dessutom lite ställd över att saker bytt plats sedan lördagen. Sammantaget betydde detta en något avstängd pålle: han ville inte gå framåt åt något håll, utom möjligen ut därifrån. Vi lyckades dock få tio poäng genom att jag satte mig upp på knä i sadeln i sju sekunder med händerna i luften (väldigt snabba sju sekunder, tack vare en generös domare :)  ). Totalt över hela helgen skrapade vi ihop 80 poäng, vilket jag tror gav oss en sista-placering, dvs en placering med utvecklingspotential! ;)

Våra reskompisar Anna och Tulo skrapade ihop tre förstaplaceringar (bland annat på Annas maskeradutstyrsel: en hemmasnickrad space-suit!) och en andraplacering = storslam! GRATTIS!

Både lördag och söndag tog hela gruppen en ridtur ut i skogen efter att tävlingarna var avslutade. Här fick Nadal träna på att gå i turridnings-stil, alltså nos-mot-svans. Vi tog svans på Tulo. Jag fick styra in Nadal i Tulos rumpa ett antal gånger innan Nadal förstod att han skulle hålla samma fart som framförvarande häst, inte försöka ånga om (min lilla distanshäst!). Sen tågade han på jättefint där. Vi hade en plats ungefär i mitten av alla ekipage, så trygga hästar både före och efter oss. Skönt.

Söndagens tur tog oss till havet och där passade Nadal på att bada. Han tog även med mig ner i vattnet! :) Gissa om jag skrattade!!! Om jag får tag i några bilder från själva tävlandet så lägger jag upp dem i ett nytt inlägg framöver, men här är några bilder från söndagens rid-/badtur så länge (tack Anna!).


 

Både lördag och söndag avslutades med gemensam grillning. Supertrevligt!!! På måndag morgon åkte vi hem igen och om två veckor åker vi dit igen, då på en femdagarskurs. Längtar!

Inga kommentarer: