2012-07-12

Ridlektion för Lina, med lite drama.

I tisdags bar det av till stallet. Vi red dit och Nadal tyckte att allt möjligt var läskigt. Verkar vara en fas han går igenom? Väl där verkade jag lite på hans fossingar innan det var dags för ridlektion för Lina. Idag blev det träning på att trava samt sidledes förflyttning i figure-8 (i skritt). Figure-8 gick bra och var helt odramatiskt. Men före den övningen så blev det travfattningar. Som jag nämnde så är Nadal lite på spänn just nu (mer LBE/RBE än LBI), och det resulterade i att han drog iväg i en bockserie helt plötsligt vid en av travfattningarna. Tur jag har en snäll häst som faktiskt inte är ute efter att få av mig. Trots det så satt jag nära nog uppe på hans nacke innan han stannade upp så pass att jag kunde ta mig tillbaka i sadeln. Det var lite svettigt där ett tag när det verkade som att jag skulle komma att ramla av mitt framför honom (jag var i alla fall centrerad!)... Han hade kunnat dra ner huvudet och helt enkelt släppa av mig - jag är mycket tacksam att han inte gjorde det! Det hela avlöpte som sagt bra och när väl adrenalinet lagt sig så fortsatte vi med våra travfattningar. Fast med kortare tygel.

Jag fick hjälp med hur jag ska tänka och göra för att hjälpa Nadal att hitta en bättre balans i och kontroll av traven (sakta av så fort han ökar och fatta trav igen, stanna och belöna när han gjort rätt - simple as that!). Jag fick även tips på vad jag kan tänka på vid avsaktningar och stopp (jingle bells samt utandning) samt vilka faser jag kan använda vid figure-8 (blick, vad, häl, fot, direct rein, stick - på zon 1 eller 3 beroende på vad som fattas). När Nadal väl förstår övningen och vad som förväntas av honom så kan jag rationalisera faserna, göra dem kvickare och vartefter använda färre av dem. Vi pratade även om att Nadals första responsibility är maintain gait och när det funkar så kan jag lägga större fokus på maintain direction, vare sig det är follow the rail, figure-8 eller något annat mönster.

Inga kommentarer: