2011-01-04

Året (halvåret) som gick

Läste en årskrönika i en av bloggarna jag följer och tänkte att det kanske skulle vara intressant att sammanfatta det gångna året så att man kan få lite överblick över vad som faktiskt hänt! Fast det blir ju bara ungefär ett halvår då :)

Juni: Börjar aktivt leta häst. Åker ut till Björklinge och tittar på Nadal.

Juli: Nadal flyttar till ett stall lite närmare mig och jag börjar åka ut dit regelbundet för att hantera honom och känna mig för om han är rätt häst för mig. Fortsätter titta på andra hästar också.

Augusti: Bestämmer mig för Nadal. Väntar bara på att han ska få bli valack! Fram till dess så passar jag på att lära känna honom närmare och får ta med honom ut på små promenader i omgivningarna. Han är helt obrydd över trafiken i byn. Tränar även några grundläggande övningar: kom, stanna, rygga, flytta åt sidan. Han får sin första dusch - det var läskigt!

September: Nadal är nu valack och jag köper honom! Han blir min den 11e och flyttar till ett stall lite närmare mig. Vi fortsätter med promenader och grundläggande övningar: kom, stanna, rygga, flytta åt sidan, gå på volt runt mig, och lite annat. En duktig western-tjej kommer ut och ger oss lite tips!

Oktober: Nadal provar att använda bett för första gången. Det är som att han aldrig gjort annat! Han får ögoninflammation. När han väl förstår vad som krävs av honom så sköter han sig utmärkt när jag lägger salva i ögonen på honom! Nadal får sin första massage (av mig) och verkade gilla det. Utöver det så fortsätter vi med promenader och grundläggande övningar. Har även lagt till lite mer organiserad toleransträning, bland annat att bli klappad med en plastpåse samt att leka med en ikea-kasse.

November: Promenad med och utan häst-sällskap. Transportlastningsträning. Gå över bommar på marken. Det snöar nästan hela tiden (känns det som). Nadal blir skrämd av skotrar.

December: Smällkallt! Och massor med snö. Nadal fick uppleva insidan på ett ridhus för första gången - gick superbra. Nadal är rätt så munnig och vill bita och smaka på ALLT - absolut på mig och absolut på ledrepet. Galoppträning i hagen (jag försöker driva på hästarna i hagen - hästarna lufsar några meter...). Nadal är förkyld - snorig och hosta men ingen feber.

Allt som allt ett bra år!

Inga kommentarer: