2011-01-16

Left-brain extrovert?

Nadal fick som sagt en sadel i veckan och här är en (något överexponerad) bild på den: Som synes så är den en Wintec cair (250?), modell äldre och något sliten, men den sitter rätt ok på Nadal och han verkar nöjd med den. Sadelgjordsstropparna är dock något jobbiga. De är så klart av syntet, precis som resten av sadeln, vilket gör de något styva att hantera. Sen bidrar sadelgjordens piggar (?) en aning till bekymren eftersom de inte riktigt verkar passa till hålen i stropparna - hålen är något tajta... Nåja, det funkar! Någon som har en kvalificerad gissning på ålder på denna sadel?
Jag fick en fråga om vilka övningar vi fick göra på NH-kursen vi gick för en vecka sedan, så här kommer lite grann om det:
Vi började med att prata om hästarnas mentalitet (eller "horsenality" med Parelli-språkbruk). Utifrån våra uppfattningar och svar på några frågor om våra hästar så försökte vi kategorisera dem som left-brain eller right-brain samt extrovert respektive introvert. Nadal blev då en left-brain extrovert (se denna sida för utförlig beskrivning: http://www.naturalhorsemanship.se/Horsenalityprofil.html). Sen vet vi att det varierar och efter att ha läst mer på länken ovan så är jag inte så säker på det där med extrovert... Nåja, jag kanske får hitta ett tillfälle att fördjupa mig mer i detta så småningom.
Instruktören tyckte att Nadal verkade lätt ointresserad av mig och mina förehavanden (vilket jag kan hålla med om), så vi fick en övning för mig att återkalla hans uppmärksamhet när den vandrar iväg. Den övningen bestod i att jag, genom olika grader av "tryck" riktat mot hans bakdel, skulle förmå Nadal att flytta undan bakdelen och "ge mig sitt huvud" - alltså titta på mig. En väldigt effektiv och rolig övning som blev som en lek där jag försökte att inte snurra in mig själv i ledrepet :)
Sen fick jag även promenera runt i ridhuset med Nadal efter mig och försöka få honom att hålla uppmärksamheten på mig genom att variera tempo och riktning - keeping it interesting! Detta kombinerat med den första övningen när hans uppmärksamhet vandrade.
Jag fick även öva på att skicka ut Nadal på en volt runt mig, medan jag skulle stå kvar i mitten utan att snurra med. Nadal gick ett halvt varv och ville sen komma in till mig, så det får vi öva mer på. Jag försökte även få honom att göra detta i trav, men det gick inte så bra, så ytterligare något att träna mer på.
Efter volt-övningen så fick vi göra ått-volter runt sockerbitar och här var Nadal en stjärna! Han fattade på en gång vad som gällde så det gick riktigt bra. Fast sanningen är den att Nadal fattade hela tiden precis vad som gällde. Det är inte så mycket han som JAG som måste träna och lära mig vad jag behöver göra för att Nadal ska förstå vad jag vill. Jag behöver även träna på att vara snabb i mina reaktioner när han gör rätt. Framförallt behöver jag nog träna på att göra skillnad i mitt kroppspråk på när det är action och när det är vila, när han/vi ska jobba och när han/vi gjort rätt. Jag märker att jag glömmer att göra dessa pauser. Istället går jag raskt vidare till nästa repetition, variation eller övning.
Vi fick även göra några flytta-för-tryck övningar, där meningen var att flytta fram- respektive bakdelen genom att trycka så lätt som möjligt framför respektive bakom sadelgjordsläget. Till sist fick vi även en demonstration på en skicka-lek, där en av tjejerna i gruppen, som tränat lite längre än oss andra, fick skicka sin häst mot en av bokstäverna längs sargen på ridhuset och be hästen lägga nosen mot bokstaven. Hur coolt som helst, det var som att pållen förstod precis vad den skulle göra. Som magi!
Jag kanske glömmer något, men ovanstående övningar har vi i alla fall repeterat ett par gången den gångna veckan, så nu är det nog snart dags att hitta på nya övningar för att inte tråka ut lillkillen igen! Just detta känns lite besvärligt - Nadal behöver nya övningar medan det jag själv behöver är repetition...

Inga kommentarer: