2011-01-14

Första gången med sadel på ryggen

I onsdags köpte jag en sadel till Nadal! Det blev en 16,5" Wintec cair allround med några år på nacken. Åren spelar ju ingen roll eftersom tanken är att använda den för sadelträning. Hur den sedan fungerar att rida i, det får framtiden utvisa. Den var i alla fall så pass billig att jag har råd att köpa en annan om jag inte tycker om att rida i den. Men det är en fråga som ligger en bra bit framåt (sisådär ett år fram). Jag tror att det är modell 250, men jag är lite osäker. Sätet och panelerna är i tyg, inte fejk-skinn eller fejk-mocka. Bild kommer så snart jag kommer ihåg att ta fram kameran när jag är i stallet :) Då kanske jag kan få hjälp med att bestämma vilken modell det är! Kanske till och med hur gammal den är, för det visste inte tjejen jag köpte den av.

Självklart ville jag låta Nadal testa sadeln på en gång! Han sniffade lite på den, tittade lite snett på den när jag lade den på ryggen hans, men annars - inga egentliga reaktioner till det hela. Vi gick till och med en sväng ut på ridbanan och gjorde några grundläggande övningar medan han hade sadeln på sig, men det var som att han inte fattade att han hade något på ryggen :) Den enda gången han reagerade var när jag lade repet över sadeln och vippade på repet så att det lät mot sadeln - då blev han överraskad och undrade vad det var som lät. Han flyttade i sidled för att komma undan ljudet. Vi gjorde detta från både höger och vänster sida.

Igår provade jag att lägga på sadeln från höger sida istället för vänster. Han tittade lite mer och flyttade sig lite mer än i onsdags när jag lade på sadeln, men annars var det ingen stor sak. Han reagerade lite mer när jag ville sätta dit sadelgjorden från höger sida, men reagerade inte nämnvärt när jag ville dra åt den från vänster sida. Jag passade på att knacka lite på sadeln medan han stod och åt (stackarn - vaddå äta i fred?) - inga reaktioner. En cool kille, helt enkelt!

Inga kommentarer: