2011-03-13

Lek i skogen.

I fredags när jag kom ut till hagen så låg unghästarna och sov, med gamlingen K på vakt - såg så fridfullt och mysigt ut! När jag väl hade tagit ner Nadal till stallet och höll på att linda av förbandet så ringde veterinären och bokade om vår tid, så nu kommer han inte förrän på måndag. Jag tyckte att såret såg lite värre ut än sist - inte i termer av var eller nåt sånt utan snarare så tycker jag att det ser lite mer svullet ut just i läk-köttet. Eller svallkött, kanske det är (jag glömde att fota)... Vi får se vad farbror doktorn säger imorgon.

På lördagen var jag inte ut till stallet alls - jag tyckte att jag behövde en dags vila och det var ju ändå inte aktuellt att byta ut några förband. Idag strålade Anna och jag samman vid stallet och gick ner till hagen tillsammans. Anna hade tagit med sig en filt, som både hennes B och min lillgrabb fick prova att ha på sig:
Nadal har ju provat täcken vid några tillfällen tidigare, men det har varit i stallet och då har han bara stått helt stilla med det. Idag fick han gå runt lite med täcket och det gick bra det också.

När Anna släppt in B i hagen igen så lekte jag lite till med Nadal och med filten. Efter ett tag så visade Nadal intresse för stigen som går iväg längs med hagen - bort från stallet och ut i skogen. Jag passade på att låta honom ta lite initiativ och hängde med honom. Han fick leda oss ut i skogen och han tyckte det var såå roligt! Hästarna i hagen hängde med så långt som deras "staket-stig" går, sen stannade de, medan vi fortsatte fram en bit till. Jag tror att Nadal hade kunnat fortsätta en bra bit - han var verkligen på upptäckarstråt och gick nyfiket framåt. Detta bådar gott inför framtiden! När han gick ner sig i djupsnön, vilket hände ett flertal gånger, så tog han bara ett lugnt kliv åt sidan och letade fastare mark, sen fortsatte han gå. Efter ett tag tyckte jag att det började vara lite väl poröst så jag bestämde att vi skulle vända medan han fortfarande tyckte att det var kul (jag tror att hela promenaden tog ca 5 minuter, så det var verkligen inte långt). Han fick fortsätta att leda vägen hemåt också, jag hängde med bakom rumpan på honom med ledrepet längs hans sida.

Det här var första gången som Nadal fick gå först och ta ledarposition! Jag tycker att han skötte sig riktigt fint. Jag kommer behöva ett längre rep om vi ska göra om det här ofta. Och det ska vi väl!




Inga kommentarer: