2011-03-14

Veterinärbesök nr 5.

Idag kom äntligen veterinären (varning till känsliga för rätt läskiga bilder), men innan jag går närmare in på det så tänkte jag dela med mig av lite roligare grejer. Efter lite tips på hur jag kan göra för att lägga upp filmer så har jag nu laddat upp några filmer på youtube. Dessa filmsnuttar är från när Nadal busar med en kamrat i hagen (bilden skakar ibland eftersom en av unghästarna står precis bredvid mig och vill vara med på film, så jag måste mota bort honom lite då och nu...):

http://www.youtube.com/watch?v=PaXb-oHZ28M
http://www.youtube.com/watch?v=KtIkFabZ0C4
http://www.youtube.com/watch?v=FBnmmg9wnTE
http://www.youtube.com/watch?v=9cQu6Kx6Ue8



Nu börjar det som är lite mer läskigt:



Jag tog in Nadal och tog bort förbandet en stund innan veterinären kom, eftersom han ville det så att såret skulle få lufta lite. Så här såg det ut när jag tog bort förbandet - inte jätteroligt, men heller inte jätteilla (det är inte rengjort på bilderna):





När såret luftats i drygt en halvtimme så syntes svallköttet tydligare (för att inte tala om den där gula sårvätskan som pärlar fram):
En profilbild också, där det syns tydligare hur det buktar ut:

Efter ytterligare ca 30 minuter så kom äntligen veterinären. I alla fall så gick han idag med på att Nadal har rätt mycket svallkött och jag fick börja behandla med Lotagen. Så varje dag nu fram till den 25 då veterinären kommer igen, så ska jag sätta på detta Lotagen. Jag hoppas, hoppas, hoppas att det ska göra STOR skillnad i hur såret läker ihop. Veterinären nämnde att det kan bli aktuellt att skära bort svallköttet - alltså att Lotagenet inte räcker riktigt. Usch vad jag hoppas att vi inte ska behöva skära i honom!

3 kommentarer:

Karin sa...

Det ser läskigt ut nu men Lotagen är jätteffektivt. Om några månader kommer du att titta tillbaka på Nadal och undra vilket ben det var han hade såret på.

Anonym sa...

Hej
vi har också en häst som står med liknande sårskada som din (sparkat ut genom boxgallret) kämpar på med lotagen, har smort annanvar dag i en vecka nu, ser väl liiiten förbättring men hoppas det ska gå snabbt. Tänkte ge dig ett tips på bandage, vårt satt inte kvar då skadan sitter precis nedanför hasen, vi köpte något som heter snag polsterplast kallas snögg,(köpte på vet kliniken) en självhäftande skumgummilinda som är ca 1 dm bred och 2 m lång.då kan du klippa en bit och fästa runt benet med en kompress under. Det funkar toppen för oss.Hoppas det löser sig för dig. hör gärna av dig till min mejl Corvette@skelleftea.mail.postnet.se
Hälsn Agneta

Erika sa...

Karin: Ja, jag har märkt att det fungerar fint!

Agneta: Tack för tipset! Ska se om jag kan hitta det här :)