2011-03-07

Veterinärbesök nr 4.

Idag ringde jag veterinären igen, mest för att jag ville att de skulle komma och titta om det är aktuellt att börja behandla Nadal med Lotagen, men även eftersom jag tyckte att förbandet luktade riktigt illa när jag tog bort det idag. Jag hade låtit det sitta i två dagar den här gången.
När veterinären kom så sa han att det kommer lukta sådär och det är ingen fara (tycker andra sagt tvärtom, men jag får väl lita på farbror doktorn) och så satte han på ett annat förband: Allevyn (kostar 170 spänn! För ett enda!). Han tyckte det var viktigt att såret fick vara fuktigt medan det läker och tydligen ska förbandet hjälpa till med det. Detta ska sitta till på onsdag då jag ska byta förbandet och sätta på ett annat snarlikt men med ett annat namn (kommer inte ihåg nu vad det hette men det kostar 180 spänn! Fast det kan jag klippa i tre bitar sa han). Han berättade att sårläkningen kommer ta ca 3 veckor, så det är väl bara att vänta och gilla läget då. Han kommer på återbesök på fredag för att se om detta med Lotagenet.

Nedan syns en veterinärstudents förband i blått (den gröna är min och har suttit ett par dagar - får sitta någon dag till). Vi får se hur förbandet sitter kvar - tyckte att det redan började lossna lite vet-wrap när Nadal fick komma in i hagen. Efterklok som jag upptäckt att jag är så tänkte jag först då på att jag borde kontrollerat detta innan jag tog ut honom från stallet!

Så här såg såret ut i lördags:
Så här såg det ut idag:
Jag försökte lägga upp en liten video från idag som visar när Nadal busar med en av unghingstarna i hagen - men det verkar inte funka. Efter 30 minuter så säger programmet fortfarande att den håller på att ladda upp filmen (den är bara 40 sekunder lång...). Jag lägger in en bild på det istället (inte lika kul!):

Det är kul att han roar sig, men jag hade önskat att han tog det lite lugnare!

4 kommentarer:

Blenda Elby sa...

Har du testat att lägga ut den på youtube först? Brukar vara stabilare än bloggsidan.


(För jag vill ju gärna se film =) )

Erika sa...

youtube är säkert en god idé, men det vet jag inte hur jag ska bära mig åt för att göra... ett projekt för en annan dag :)

Karin sa...

Du lär dej mycket om veterinärer och förband. Nästa gång som han gör illa sej (det gör unghästar) så är du proffs.,

Erika sa...

ja, det är definitivt lärorikt!