2011-03-01

Veterinärbesök nr 3.

Idag såg såret lite värre ut igen, tyckte jag (se bilder längre ner), och därför tog jag ut veterinären igen. Jag tyckte att han var mer svullen runt såret och dessutom visade termometern 38,3 grader vilket jag tycker är aningens förhöjt för Nadal, så istället för att riskera något så tog jag det säkra före det osäkra och ringde till distriktsveterinären. Samma tjej kom ut som i fredags, och det kändes ju bra eftersom hon hade sett honom innan. När hon tempade Nadal så visade det dock inte på någon feber: 37,4. Jag tempade om med min termometer också, och då var det 37,9. Förmodligen hade han fått lite högre temp av promenaden från hagen, som varit lite äventyrlig då en traktor körde omkring och plogade på fältet precis bredvid. Nadal tyckte inte om den traktorn.

Igår klippte jag som sagt bort lite av pälsen som hängde ner i såret, vilket hjälper till att göra så att såret ser större ut på bilden här, men sen tycker jag att det är lite mer svullet än igår och strax efter att jag tog de här bilderna så lyckades Nadal stöta i benet eller nåt sånt så att såret även började blöda igen.

Så det var vad veterinären fick se när hon kom. Hon klämde och kände men tyckte inte att det verkade som att han fått någon varböld där inne eller så som skulle kräva ett dränage. Ordinationen blev två dagar till med penicilin och ett tajtare förband som kan ge lite stöd och hålla tillbaka lite av svullnaden. Om Nadal sedan verkar väldigt busig och rörlig i hagen så kanske jag även får stalla in honom några dagar för att ge såret en chans att läka ihop.


När veterinären farit så pysslade jag om såret (ingen brems behövdes idag heller) och fixade med medicinerna innan det bar av ut till hagen igen. Inte kan Nadal ha särskilt ont, skulle jag vilja säga, med tanke på att han hade tid att tänka på att spralla runt medan vi gick. Så med hopp om livet lämnade jag honom i hagen ikväll, och väl vid bilen fick jag se norrsken just över Valbo köpstad. Jag och Anna stannade till och beundrade skådespelet - Anna ansåg att norrsken betyder tur, så det får vi väl hoppas! :)

Inga kommentarer: