2011-03-10

Sårvård och tejpad brems

I tisdags när jag kom ut till hagen så hade vet-wrapen gått upp lite mer. Jag hade som tur var varit förutseende och tagit med mig både sax och mer vet-wrap. Jag behövde inte lägga på mer vet-wrap - det räckte med att klippa av det som hängde och dinglade. Sen fick Nadal lite kraftfoder utanför hagen och jag passade på att ta några bilder i motljus när solen låg så fint och kikade fram mellan träden (det är mina handskar som ligger på Nadals kors - bra avlastningsplats...).


Igår var det dags för byte av förband. Jag skulle få hjälp av Anna men innan hon kom så bremsade jag Nadal själv och tejpade fast den i grimman - ville testa och se hur långt jag kunde komma själv. Funkade rätt bra medan jag tog av förbandet, men han drog fortfarande undan bakbenet när jag sköljde av såret. Det gör så klart ont! Det är verkligen inget enmansjobb att byta förband på en häst! Möjligtvis skulle det funka om jag också hade en "leg-strap" så jag kunde få upp Nadals framben utan assistans.
Såret luktar illa, det gör det verkligen. Jag tyckte dessutom att såret såg "gojsigare" ut än förut, men veterinären vill väl ha det så, så det är bara att gilla läget. Såret fick lufta i ca 45 minuter medan vi väntade på Anna. När hon kom så hjälpte hon mig att hålla i bremsen och i Nadals ena framben, och det gick som en dans att lägga förband. Jag hoppas bara att jag lagt den dyra (180 kr) kompressen åt rätt håll - det fanns inga instruktioner på förpackningen och veterinären sa inget, vad jag kommer ihåg i alla fall.

Inga kommentarer: