2011-07-08

Barfotaverkning.

Under tiden som gått sedan jag köpte Nadal så har jag anlitat en hovslagare som varit både duktig och vänlig och som jag alltså varit ganska tillfreds med. Men eftersom Nadal trots allt är barfota än så länge så har jag valt att prova på en barfotaverkare (Birgitta) som var ut till oss för första gången nu i veckan. Vi stod ute vid hagen och hon tog sig tid med min unghäst, en hov i taget, ingen stress eller press och paus mellan varje moment. Både Nadal och jag tyckte detta var trevligt! Nadal skötte sig i huvudsak bra. Han var lite kinkig med bakbenen dock vid något tillfälle - ville helst inte stå still. Men de blev överens efter lite vänlig övertalning. Hon tyckte att han har jättefina fötter - fina sulor och strålar och väldigt fina lameller på bakfötterna. Kul! (Ska försöka komma ihåg att fotografera detta nästa vecka och lägga upp här - hoppas att det fortfarande syns lika tydligt då)

På framfötterna så tenderar dock hovväggen att slutta utåt i en annan vinkel närmare marken än den har längre upp mot kronranden. Han tenderar också att få in grus i lamellranden på framfötterna. Även om det här inte är någon stor sak och inte är ett egentligt problem (ännu) så har jag stört mig på detta och undrat om det verkligen ska vara så, men jag har inte tyckt att jag fått tillräckligt gehör för det. B hade dock idéer om vad det kunde bero på och hon donade lite extra med det och tipsade om vad jag kan göra för att försöka hålla efter så att han kan få lika fina lameller på framfötterna som på bakfötterna.

Jag ska ge barfotaverkningen ett försök, så får vi se om ett tag om jag tycker att detta funkar. Annars får jag väl gå tillbaka till traditionell hovslagare igen. Om det fungerar bra så ska jag se hur länge och långt vi klarar oss barfota.

Inga kommentarer: