2011-07-29

Sårvård och muggvård.

Igårkväll tog jag hand om Nadals mugg innan jag fixade med resten. Jag tvättade av honom ordentligt och skrubbade och skrubbade med Hibiscrub tills alla krustor var borta. Sen torkade jag ordentligt torrt. Nadal stod så lugnt och stilla och gillade läget genom det hela, och det tog en stund. Nog för att han är cool, men delvis berodde nog stillheten på att han fått feber igen, som jag upptäckte när jag väl tempade honom, 39,7. Jag fick hjälp av Helena att skölja ur såret ordentligt (spolade in koksaltlösning med en spruta - kom ut med en herrans fart igen!), tryckte ut en del sårvätska och lade på nåt guck jag fått av veterinären som skulle ge en bra miljö för sårläkning. Sen satte jag hästsalva runtomkring för att försöka få flugorna att hålla sig borta och till sist vaselin längs med benet under såret så att inte sårvätskan ska fräta på benet om det rinner. Till sist fick han Metacam och penicillin.

På morgonen var han feberfri igen (37,9) och även så på kvällen (37,8). Även ikväll skrubbade jag först muggen med hibiscrub (använde varmvatten idag - lättare att få krustorna att lossa) innan jag tog hand om resten. Han stod inte lika stilla ikväll som igår för skrubbandet, så jag visste redan innan jag tempade honom att han var feberfri - jätteskönt!

Ikväll tog vi även en promenad, per veterinärens ordination. Det blev bara ca 10 minuter eftersom stallkompisen Niño blev så orolig och stod och ropade efter oss, så jag vågade inte vara borta längre. Även Nadal blev orolig. De har verkligen blivit kompisar! Så att stå i hage själv blir något att träna på. Promenaden gick annars bra. Nadal går obesvärat i skritten och helt utan att jag behöver mana på. Efter promenaden var det samma procedur med sårvården som igår.

Inga kommentarer: