2011-07-13

NH-träning, transportträning och löshoppning.

I måndags var jag och Nadal på lite nh-inspiration. Resan innebar träning på både lastning och resande, vilket vi båda behöver. Han sköter sig så fint, men lastningen kan gå fortare om Nadal var mer confident så det ska vi träna mer på. Vad gäller själva NH-träningen så tänk vilken skillnad det gör när någon kan stå och titta på vad man gör och tala om vad man behöver göra annorlunda för att det ska bli riktigt bra!

Vi fick träna på av/på. Alltså att jag verkligen skulle vara övertydlig med när en övning var över, eller när han gjort rätt genom att signalera "game over". Jag fick träna på att be om disengagement. Jag fick också lära mig att bli tydligare med nivåerna i den meningen att jag skulle ge Nadal tillräckligt med tid för nivå ett så att jag var helt säker på att han faktiskt såg vad jag bad om. Om han sedan inte reagerade på det jag bad om så skulle jag gå rätt fort från nivå ett till nivå fyra, med två och tre egentligen bara som transportsträckor till nivå fyra. Detta för att han ska förstå att jag menar vad jag säger. En poäng var också att jag skulle försöka se till att ha Nadals uppmärksamhet innan jag bad om något, men jag måste erkänna att jag fortfarande klurar på hur jag ska göra det på ett smart och savvy sätt. Det slår mig nu, att om lock och pock inte funkar så får jag väl be om disengagement och på det viset dra hans uppmärksamhet till mig.

Vi gjorde squeezing game med lite sockerbitar som han skulle gå emellan. När vi lekt squeezing game ett tag och fått in fina disengagements så provade vi att ta en volt i trav. Elisabeth visade mig hur hon signalerar skritt, trav och galopp till sin häst genom att flytta vikten beroende på efterfrågad gångart. Smart! Så jag provade det, tillsammans med en högre energinivå och fick till riktigt fina travstarter. Kul! Fick till och med lite galopp! Fast det var i och för sig inte det jag bad om, men han tog i alla fall en annan gångart och fattade att jag ville ha något annat än skritt!

Detta med energinivå var för övrigt också något jag behöver bli bättre på. Jag tenderar att ha en lägre energinivå än Nadal och jag behöver matcha hans energi istället. Min egen tanke med att ha en lägre energinivå har varit att jag ska påverka Nadal till att matcha mig, men ok, jag ska definitivt prova att matcha hans istället och se vad det kan ge. Det är ju inte heller alltid lämpligt med en låg energinivå, så jag förstår helt klart poängen.

Vi gjorde också porcupine där jag skulle få Nadal att flytta först framdelen och sedan bakdelen. Han/vi är inte så bra på porcupine. Driving går mycket bättre. Men vi måste bli bra på porcupine för att ridningen ska gå riktigt bra sen när det är dags. Så porcupine behöver vi träna mer på.

Så måndagen blev en lång och arbetssam, men rolig dag. På tisdagen fick Nadal löshoppa igen och det gick fortsatt finfint. Det är fortfarande matte som har svårt för att få till drivningen - är lite för försiktig helt enkelt. Tur att Lena var där för att se till så att det hela blev bra.

På tisdag eftermiddag tränade vi på att duscha av Nadal och det gick fint. Fortfarande lite ovillig, men inga större protester. På väg tillbaka till hagen så provade vi sideways game för första gången sedan i höstas. Det gick riktigt bra! Men det är klart, det är ju ganska lätt när man har stängsel på två sidor så att det blir som en korridor :)

Inga kommentarer: