2011-07-26

Nytt stall.

Idag var det flytt till nytt stall. Igen. Vi hade inte flyttat om det inte vore för att nuvarande lösning bara var en nödlösning. Det fanns plats på sommarbetet men inte till hösten. Så nu har Nadal introducerats till en ny flock (lastning gick för övrigt väldigt lätt och smidigt). Det finns dock en unghäst i den här flocken som fanns i unghästhagen som Nadal gick med i vintras, så det måste ju vara ett plus tänker jag. I den här flocken finns sex hästar, tre valacker och tre ston. Det är blandning av olika raser, fullblod, islandshäst, appaloosa, och så araben Nadal. Det är även olika åldrar. Nadal är näst yngst, nästa är fem år och sedan går det uppåt. Nadal och femåringen är nykomlingar till flocken. Hagen de går i har varit tre separata hagar som de slagit ihop till en om ca 3 hektar, med lite backar och sånt i.

Ihopsläppet såg ut att gå bra. Nadal graviterade mot oss människor, men försökte även bekanta sig med de andra hästarna. Han stod och hälsade på den andra nykomlingen i flocken, men närmandet var tydligen inte välkommet för hon vände sig om och gav honom en ordentlig kick i revbenen. Nadal kom haltandes till mig (oj, vad det skar i hjärtat på mig) och det visade sig att kicken även tagit på höger framben. Förmodligen rispade hon honom med en sko (eller sömmen på skon?) för han blödde. Jag fick hämta sjukvårdsväskan, sköljde av och baddade för att få bättre koll på hur det såg ut. Det var inget stort eller särskilt djupt sår, men det blöder en del. Ganska bra dock att det blöder så att eventuella bakterier tar sig ut. Jag satte på hästsalva (så inte flugorna ska komma åt), kände lite över revbenen men de verkade ok och sen skickade jag tillbaka honom till hästarna.

Hästarna lugnade ner sig och började beta, så då satte vi människor oss i hagen och tog en fika medan hästarna fick fortsätta att bekanta sig med varandra. När jag gick stod Nadal och åt tillsammans med islandsstoet. Resten av flocken var i en annan del av hagen. Jag hoppas att allt ska gå bra i natt (lite orolig kommer jag allt vara) och att han ska få bli kompis med några till i flocken. Håll tummarna!

Inga kommentarer: