2011-12-17

Hand-häst.

Idag tog vi en promenad med Helena och Misty. Jag och Nadal lärde oss en ny, jättetrevlig!, runda i skogen. Mitt på slingan så finns en vändplats, ser ungefär ut som en rondell fast mitt i skogen, och med jättefint underlag ungefär som ett motionsspår. Vändplatsen är 180 meter lång - något att se fram emot när jag kan rida ut uppsutten. Idag fick jag sitta upp på Helenas häst och känna lite på henne och sen fick jag prova att rida med Nadal som handhäst. Det krävs helt klart lite koordination och att kunna ha uppmärksamheten riktad på två hästar samtidigt! Nadal följde jättefint och helt självklart. Men ibland gick han upp och förbi Misty eftersom jag inte var snabb/uppmärksam nog. Misty ville skritta på lite fort och Nadal fick trava för att hinna med och sen gick han över i trav och jag fick försöka hålla honom bakom. Det blev lite svettigt - på en "okänd" häst. Så det behövs nog lite övning innan det kan gå helt smärtfritt. Men annars var det himla kul!

Innan Nadal fick gå ut i hagen så hängde jag lite på honom idag också. Höll på lite längre än igår och det verkar fortfarande som att han fattar grejen - att han ska stå nära pallen och stilla. Sen ville han inte hela tiden stå stilla, eller låta bli att försöka tugga på mig... Men vi avslutade på ett positivt sätt i alla fall.

Inga kommentarer: