2011-12-04

Två veckors smått och gott.

Inleder med ett par bilder från sista november i fjol. Det var lite mer snö då!

Inser att det visst var ett par veckor sedan jag skrev något i bloggen. Delvis beroende på att jag inte varit ute i stallet så mycket och delvis beroende på att jag helt enkelt glömt bort.

Förra helgen lekte Nadal och jag sideways to me. Anna hjälpte till i början så att det skulle bli rätt, sen fortsatte jag. Han fattade rätt kvickt faktiskt, så det var kul! I övrigt så fortsatte vi med vanlig sideways, circling och lite ordentlig squeeze som jag tycker att vi fick till riktigt bra! Jag hade satt upp tre markbommar som han fick trava över. Åt ena hållet gick det galant, men åt andra var det som att han inte riktigt visst vart han hade fötterna. Så vi fick ta det i skritt istället. Jag ska kolla upp bom-avstånden för trav ordentligt innan vi gör om det, men vi avslutade på ett positivt sätt i alla fall. Vi tog också en liten promenad då vi följde med Anna med Tulo och handhästen Bobson när de gick hem. B är så himla duktig för att vara så ung! Helt klart Annas förtjänst!

Den här helgen fick det bli på med sadel igen eftersom det var ett bra tag sedan nu. Så både lördag och söndag fick han ta på sig sadel. Igår lyckades han ta av sig den ute på ridbanan... Jag hade inte tryckt ner stropparna i gjorden, så han tog helt enkelt tag i dem en och en och drog. Och vips! så öppnades så klart hela sadelgjorden! Jaja, så typiskt Nadal. Jag tog av den en stund och sen på igen. Ingen stor sak - jag sitter ju inte i sadeln ännu... Vi tog ett par varv runt ridbanan när jag passade på att gå bredvid och trycka och dra i sadeln åt sidorna, ungefär som om det satt en obalanserad person ovanpå. Nadal reagerade inte nämnvärt trots att han gick som om han var full med benen åt alla håll och kanter för att försöka hålla balansen. Idag tyckte han istället att han skulle rulla med sadeln på sig. Han hann komma ner på frambenen innan jag förstod vad som var i görningen, men då fick han minsann skutta upp igen. Phew! Sen blev det inga fler försök till att ligga ner. Han fick ha sadeln på sig hela passet idag. Ett par gånger drog han upp stropparna från gjorden, men lyckades inte öppna helt igen eftersom jag var mer alert!

Idag lade vi krutet på driving och yoyo och jag testade även friendly med plaspåse på sticken. Jag började med att knyta ihop påsen så mycket som möjligt så att den inte skulle vara så läskig. Han är så himla cool - enda reaktionen på påsen var: "Hmm, spännande! Kan man äta den?" Så jag vecklade upp påsen så den blev större och så slängde jag runt med den och drog den över kroppen på honom, över ansiktet och mellan öronen. Inga nämnvärda reaktioner. Plutten!

Gjorde yoyo med sticken mot repet. Det var första gången men Nadal reagerade som att han gjort det hela livet. Vad gäller driving så gjorde vi Touch it - han fattar verkligen den leken och tycker helt uppenbart att den är kul, så det blir jätteroligt att hålla på med! Sen hann vi med lite porcupine där jag försökte leda honom med ett rep runt frambenet, sen lade jag den runt bakbenen och fick honom att vända i 360 grader och komma in till mig. Gulleponken gör precis som han ska <3.

Summa sumarum så har det varit ett par riktigt bra veckor!


(Ps. Jag förstår inte vad som hänt med texten i det här inlägget. Hoppas att det är läsbart)

Inga kommentarer: