2011-12-30

Löshoppning och sadelprovning igen.

(Bild från tidigare i veckan)

Igår blev det ett kort pass på ridbanan med löshoppning igen - i spöregn! Tre dagar före nyårsafton. Det borde snöa, menmen. Jag höjde hindren något jämfört med igår. Gick finfint. Han fattar precis vad som förväntas av honom, och han gör det.

Idag provade vi Helenas sadel igen. Den är visst av arabtyp (kortare över ryggen) vilket jag inte hade förstått innan, så då blev det intressant att titta på den igen för att se hur den sitter. Jag försöker få en uppfattning av hur pass arabtypisk Nadal är i kroppen. Jag ville också se hur han skulle röra sig med den så den här gången gick vi en sväng på ridbanan och tog det upp i trav för att se om han skulle reagera. Förutom att han inte gärna ville gå framåt på den stelfrusna ridbanan så var han helt obrydd i sadeln på ryggen. Fast han började frusta faktiskt, något han inte brukar göra bara så där. Man skulle ju av det kunna tro att sadeln satt kanon, men tyvärr gjorde den ju inte det. Men det gjorde ingenting eftersom jag inte var ute efter att köpa den ändå, utan ville bara testa en sadel med lite mer tyngd på Nadal. Han försökte undersöka stigbyglarna även på denna sadel. Vis av tidigare erfarenhet så var jag inte så pigg på det - dessa stigbyglar kommer inte lossna om han fastnar!

Inga kommentarer: