2011-12-16

Häng-träning.

Jag visste inte att det skulle snöa idag, så jag var väldigt glad och tacksam att det började när jag var på väg hem! Idag tog jag långlunch och åkte ut till stallet för att få leka lite med Nadal i dagsljus. Det var så skönt! Enda smolket i den bägaren var att det var geggigt på ridbanan så nu är alla rep helt genomgeggiga :(

Men vi hade en jättebra lek-sejour. Min enda målsättning var egentligen att jag skulle få hänga lite på Nadal. Fortfarande med fötterna kvar på pallen dock. Men jag tänkte inleda med att förbereda oss båda för denna speciella lek och försöka "set us both up for success" så att säga. Så med utgångspunkten att jag skulle vara lite mer provokativ än jag kanske brukar vara så inledde vi med weave mellan fem koner på 12-fotsrepet. Gick super!

Efter weave körde vi lite övergångar skritt-trav-skritt där jag sprang bredvid Nadal. När Nadal började driva mig så ändrade jag riktning åt hans håll för att återta den drivande positionen/rollen. Tror han blev lite förvånad :) Jag hade nog kunnat förfina det lite till, men ville inte fastna där utan gick vidare. Tanken var att göra squeeze över tre bommar, men innan vi kunde göra det så fick jag finjustera yoyo lite. Försökte få Nadal att backa upp kvickare. Får vi träna mer på. Försökte också få Nadal att komma in vid fas ett, men den var lite trasig. Till sist kom han in på en fas ett, men det tog tid. Också något vi måste träna mer på.

När vi gjort yoyo så långt så kändes det läge att hänga så vi gick till pallen och gjorde det från båda sidorna. Det verkar som att han börjar fatta bättre vad som efterfrågas av honom när jag står på pallen och hänger på honom - alltså att han ska stå still. Men han försöker fortfarande komma åt att tugga på mig, så vi hade nog inte förberett oss helt hundra inför övningen. Men det gick faktiskt ändå riktigt bra. Avslutade övningen efter en bra gång på varje sida när jag hängt tills han började komma till mer avslappning.

Sen avslutade vi med att ta de tre bommarna i trav. Han blev uppspelt och började galoppera istället, sen bröt han till skritt vid bommarna och så pågick det några varv, men till slut fick vi till en bra vända i trav och då fick Nadal komma ut till kompisarna i hagen.

Inga kommentarer: