2012-03-25

Trec-kurs PTV och MA.

Idag var vi på Trec-kurs, moment PTV samt MA, alltså hinderteknikbana respektive gångartstest (länk till Trec Sverige: http://www.trecsverige.se/). Vi behövde inte åka långt eftersom det var stallägaren där vi står som arrangerade. Bekvämt och nära på vår egen ridbana! Totalt var vi åtta (eller var det nio?) ekipage på plats. Eftersom Nadal bara är tre år (knappt) så tog vi det hela vid hand, vilket innebar att jag skulle leda Nadal genom alla hinder och han skulle följa just bakom på slack lina. De hinder som ingick idag var: stockar (hopphinder), korridor, bro, labyrint, slalom samt stillastående. Det var verkligen roligt och vi har inte gjort detta för sista gången!

Alla övningarna gick jättebra när vi tränade på dem, men inte riktigt lika bra när vi strax därefter gjorde banan med bedömning. Fast Nadal tyckte själv att han var väldigt duktig. Framförallt när han stannade mitt på bron (som han ju fått så himla mycket beröm för vid tidigare tillfällen, men inte idag - förvirrande) och när han tog följe på mig ut från stillaståendet (stick-to-me någon?). Jag är nog lika nöjd som Nadal, trots allt. Framförallt nöjd med att han faktiskt hoppade stockarna, totalt sett tre gånger. Dessutom tog han hindret lugnt och sansat, utan att överdriva och hoppa en meter ovanför.

Gångartstestet görs på en 100 + 100 meter lång bana, först 100 meter i så långsam galopp som möjligt och sedan direkt 100 meter i så snabb skritt som möjligt. Vi valde dock att ta galoppsträckan i trav. Under första testet var Nadal rätt så right brain och det hela kändes något okontrollerat. Fast jag hade heller inte någon riktig plan för genomförandet utan hastade på i "galoppen" och bromsade i skritten när det egentligen skulle vara tvärtom. Andra genomköraren gick det riktigt bra: han följde fint och sansat i traven och gick bara upp i trav två gånger på skrittsträckan. Men då hade jag som sagt en plan :)

Det som var så riktigt bra med dagen var att det var en massa nya hästar med som Nadal aldrig träffat förut, och aktiviteter som han aldrig varit med om. Väldigt nyttigt för mig att se hur han agerar och bra träning för mig att försöka hitta "knapparna" för att få honom att varva ner. Även allmänt riktigt bra miljöträning för Nadal. Så summa summarum en riktigt bra dag!

Ps 1. Vi tog visst 27 poäng av 60 möjliga på PTV:n, så vi har förbättringspotential :)
Ps 2. Jag tror dagens bästa poäng var 50, uppnått av vår eminenta arrangör på en häst hon ägt i två veckor. Bra jobbat!

Inga kommentarer: