2012-03-29

Uppsittning, med sadel.

I veckan har vi ägnat oss åt alla sju lekarna samt figure-8, lite stick-to-me samt hopp över stock. Jag har försökt jobba en hel del med att sakta ner och vänta in Nadal, eftersom jag upplever att han har en lite avig uppsyn. Igår och idag har han tuggat och slickat sig väldigt mycket om läpparna, vilket jag tagit som något positivt. Dock har han också stått med huvudet väldigt lågt och med halvslutna ögon, mer introvert och nästan avskärmad, vilket jag inte tagit som riktigt lika positivt. Så jag har väntat på honom. Tills han sett lite mer alert ut, men ändå avslappnad.

Idag blev det sadling också, när vi väl kommit förbi det något introverta stadiet. När sadeln satt på så fick han ta ett par varv i trav och sedan provade vi galopp. Tjohej vad det gick! Galoppen blev mer bock-språng än något annat. När han lyckats ta lite drygt ett kvarts varv (på 22'-linan) i galopp utan bocksprång så fick han komma in och chilla. Sen hängde jag lite i stigbygeln innan jag satt upp.

Det var första gången jag satt upp i vår "slit-och-släng" sadel. Fick inte uppfattningen att han tyckte den var väldigt obehaglig. Jag satt rätt bra där. Bad honom gå framåt lite (smile with all four cheeks + tygeln fram + sticken på rumpan). och försökte göra touch it/point-to-point. Men jag har ju berömt honom så väldigt mycket när han stått stilla med mig på ryggen, så han verkade tro att stillastående var bästa sättet att få beröm :) Vi får jobba mer på det helt enkelt. Men vi fick till lite skritt i alla fall. Styrningen hade kunnat funka bättre. Provade använda både ledande tygeltag och driving med sticken. Men det var första gången så det var helt ok. Sen tog jag av sadeln och satt upp lite barbacka också innan vi avslutade för dagen.

Inga kommentarer: