2010-09-11

Presentation

Välkommen till min blogg om mina äventyr med arabvalacken Nadal.

Nadal är min första egna häst. Arabhästen "upptäckte" jag för sisådär sex år sedan när jag var i Australien och hade turen att bli bekant med lite hästmänniskor (Maggie Winn och Sandra Eisenmann). Jag spenderade i princip varenda helg ute hos Maggie och fick rida några av hennes hästar, bland annat några araber men även en så kallad "vägkorsning" som ingen visste härstamningen på. Jag passade även på att grooma på ett par-tre distanstävlingar, bland annat på Tom Quilty Gold Cup som är Australiens största och äldsta distanstävling. Inte bara fattade jag tycke för sporten utan jag föll även för araben som jag fick uppfattningen var en både förståndig och vänlig häst.

Efter ett antal år på ridskola och ett par år som medryttare på ett par olika hästar så har jag äntligen kommit till ett läge där jag tycker att jag har förutsättningarna för att bli med häst. Efter att ha tittat runt i ett par månader så föll jag i slutänden ändå för den första hästen jag tittade på - Nadal.

Nadal kommer från AprilAprilAraber och är född 2009-08-06 och är alltså just över året gammal. Han är 69,28% crabbet och är e: Bayard (e: Red Baron, u: Elfrida) och u: Nazira (e: Gomir, u: Nazana). På mödernet återfinns även Maz och Aladdin. I den här härstamningen återfinns såväl galoppmeriter och utställningsmeriter som syskon och avkommor med distansmeriter.

Efter en sommar på hingstbete så har Nadal nyligen blivit valack. Idag blev han så äntligen min, så nu går han istället på bete närmare mig, där han går tillsammans med två ston och en valack (inte araber).

Här är underverket!


Tack Karin!

Inga kommentarer: