2010-09-22

Hjälp med träningen

I måndags tog vi det ganska lungt och tog bara en sväng på knappt 40 minuter i de närmaste omgivningarna. Eftersom det började skymma så hade jag satt på Nadal reflexer, dels är det ju reflex i hans grimma, dels en reflex på varje ben, och som om inte det räckte (för det tyckte jag inte att det gjorde), så lånade vi ett reflexländtäcke för en fullstor häst. Det reflextäcket var stort nog så att jag kunde sätta det över rygg och manke på honom istället och sätta ihop det framme på bogen. Med en täckesgjord satte jag fast ländtäcket rund sadelgjordsstaden så att det inte skulle fladdra iväg framåt. Han blev så fin så! Jag hade tyvärr ingen kamera med mig - får ta kort vid ett senare tillfälle istället för det var så snitsigt och finurligt att jag nog kommer göra om det - han lös upp som en hel lampfabrik! Typ. Det var riktigt mörkt när vi väl var tillbaka vid hagen, så nu börjar det bli dags att ta ut pannlampan jag köpt och börja använda den.

Igår fick Nadal vila. Jag for inte ens ut själv utan någon i stallet fick ge Nadal mat. Kändes lite konstigt att inte åka ut och det kändes lite konstigt att någon annan skulle hantera Nadal när jag inte var där. Jag vet - knäppt!

Idag följde S med mig ut till stallet. Först kom veterinären och gav Nadal omgång två av vaccinerna han ska ha. Det gick hur fint som helst. Han tittade upp lite från maten när det stack till, men snabbt nog stack han tillbaka mulen ner i maten och fortsatte att mumsa. När det var klart och veterinären åkt, så tog jag Nadal till ridbanan och S följde med. Jag visade henne lite av det som jag arbetat på med Nadal och fick en MASSA bra tips på vad jag ska tänka på och hur jag ska göra för att det hela ska bli bättre. Jag är så glad och tacksam att S ville komma ut och hjälpa mig! Det är en sak att läsa hur man ska göra i en bok, men det är något helt annat när någon som faktiskt kan detta med western och nh tittar på det man försöker göra och kan ge riktade tips om vad som behöver göras annorlunda. Helt ovärderligt! Jag vill ju att det här ska bli bra! Så nu har jag och Nadal lite att arbeta vidare med. S har dessutom lovat att komma ut igen, så det ser både jag och Nadal fram emot - trots arbetet hon fick honom att göra så verkade han tycka att S var en riktigt trevlig filur! Och det har han ju rätt i!

Inga kommentarer: