2010-09-28

Söndagspromenad och arbete på volt

I söndags gjorde vi i princip samma sak som i lördags, fast utan regnet: inledde med lite arbete på ridbanan och sen gick vi ut i skogen och promenerade. Jag tror att vi var ute i ca 1,5 timmar (hade glömt klockan hemma) och vi gick än en gång längs nya vägar - i alla fall bitvis. Nu tror jag att det börjar bli svårt att hitta helt nya vägar i hemkrokarna, men jag har sett några stigar och andra avstickare som vi ska utforska vidare vart efter och se vart de tar oss.

Det mesta av söndagens promenad gick lungt och stilla till och följde planen, fast inledningsvis fick jag än en gång påminna Nadal om att det är jag som leder och han som följer. Sen, när vi var ute i grusgropen och vände tillbaka ut mot vägen så fick han något av ett litet bus-spel och sprallade till ett par språng. Inte så att han bockade och hade sig eller så, utan ett stilla litet Nadal-bus, som innebar ett par galopppsprång förbi mig med huvudet svängades hit-o-dit. Jag tog tag i honom och talade om att så där gör vi inte på våra promenader, utan det buset får du spara tills du kommer ut i hagen igen. Han böjde sig för det, åtminstone för återstoden av den promenaden :)

Igår fick Nadal vila och idag var det lite arbete på ridbanan. Vi var där samtidigt som ett par ekipage till och jag ville träna honom på att stanna på voltspåret och sedan starta på voltspåret i samma varv - utan att han skulle försöka komma in till mig i mitten av volten när jag bad honom att stanna. Han hade lite svårt för det i helgen, men idag skötte han sig exemplariskt! Så vi slutade ganska snart och istället fick Nadal träna på att stå still och försöka hålla uppmärksamheten på mig medan andra red omkring på ridbanan. Han tyckte det var lite tråkigt, och han försökte tränga sig inpå mig hela tiden - smög upp lite försiktigt när han trodde att jag inte var uppmärksam. Så svårt att säga ifrån då!

Imorgon får Nadal vila igen, för då reser jag bort över dagen. Nu ska jag sätta mig och kolla upp hur det är med detta med kraftfoder och om jag kanske behöver blötlägga hans krafft innan han får det. Han lyckades få mig jätteorolig idag när han stod och åt och plötsligt började pipa och bete sig som om det var något som var jobbigt eller så. Foderstrupsförstoppning var min första tanke! Han får ganska mycket krafft och jag slarvar med att ställa fram vatten tillsammans med fodret. Men nu tänker jag att jag kanske ska blötlägga maten istället. Några råd?

Inga kommentarer: