2010-09-14

Hemska sågande grannar!

Igår blev det en kort vända på ridbanan, där vi jobbade vidare med grundövningar och tog ett par varv i trav på volt också. I förrgår provade vi trav på volt för första gången och det gick så bra så jag vågade bara prova ett varv åt varje håll, sen slutade vi, så igår fick det bli ett par varv åt varje håll - gick fortfarande bra. När vi var färdiga där så tog vi en kort promenad genom skogen till hagen (alltså en lite längre vända än om man går raka vägen dit). En jättetrevlig liten skogstur i tallskog som tar ca 10 minuter längre än raka vägen.

Idag tyckte Nadal att det var lite jobbigare ute på ridbanan. Det var så många störande moment att han inte riktigt kunde fokusera på något alls. Bommarna jag lagt ut på backen var läskiga, men efter att ha spring-hoppat över den första så sansade han sig sedan och klev vacert över dem ett par gånger, men med uppmärksamheten mest utanför ridbanan. När jag ville prova på att trava på volt idag så sa Nadal att nej, men galopp kan vi prova! Så det blev ett par varv med galopp åt varje håll. Jag upptäckte sedan att en bidragande orsak var att grannen började såga trä för hand. Det blev det för mycket och Nadal blev spänd som en fiolsträng och kunde inte förstå vad som pågick! Väldigt obehagligt, sa han och undrade varför vi, när jag upptäckt vad som pågick, var tvungna att gå fram och tillbaka förbi denna granne i typ en kvart.

När han väl var någorlunda cool igen så tog vi ett par steg till över bommarna i lugn och ro så att jag fick ösa lite mer beröm över honom innan vi gick för dagen. Vägen till hagen gick även idag genom skogen och då kom i alla fall jag ner i varv. Nadal inte lika mycket, men han skötte sig i alla fall någorlunda. Vi gick även lite "off-track" genom blåbärs- och lingonriset. Det är ju så mysigt att gå i skogen! Det kommer nog bli mycket sånt i höst, misstänker jag!

Imorgon får Nadal vila från alla nya intryck. Det blir bara en kort vända ut ur hagen för att få lite kraftfoder och sen tillbaka till de nya kompisarna i hagen. Jag tror han behöver en eller ett par dagar för att smälta lite intryck.

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh naaaw läskigt med sågar :-P
Det ska bli kul att träffa Nadal, kanske jag vågar med ut i skogen på en promenad...
Kram / Jenny